Celkem 1300 sestavených setů a miliony kostiček. Mezi městy, auty, figurkami a třeba výjevy z velkofilmů zvědavě procházejí rodiče a hlavně děti s rozzářenýma očima. „Největší modely? Máme tu Titanic z více než 9000 kostiček, model římského Kolosea nebo indický památník Taj Mahal,“ ukazuje Tobiášek.

Lego sbírá od svých čtyř pěti let. „První jsem dostal na Mikuláše, bylo to malé pouštní letiště,“ vzpomíná na začátky své celoživotní vášně hlavní organizátor výstavy.

Dvě třetiny stavebnic jsou jeho, zbytek vystavují jeho kamarádi. Mezi kostičkami jsou jako doma a ochotně návštěvníkům prázdninové výstavy vše ukazují a rádi o svém hobby mluví. Děti si mohou zajezdit s dálkově ovládanými modely aut nebo pásových vozidel. „Vystavovat nás prostě baví. Tady je i dost místa, kde můžeme vše vidět pohromadě. Sejdeme se tady s dalšími sběrateli, protože každý jsme z jiné části kraje, probereme, co je nového, pochlubíme se svými novinkami,“ vysvětluje 28letý Libor.

Vystudoval strojní průmyslovku a Legu je věrný celý profesní život. Hned po škole nastoupil do kladenské fabriky dánského výrobce. „Byl jsem modelář, stavěli jsme z Lega velkostavby a ty se posílaly do světa.“ Pak pracoval v hradecké prodejně stavebnic v Hradci Králové a od podzimu provozuje vlastní prodejnu v Dobrušce.

Libor Tobiášek si občas udělá radost nějakou tou raritní stavbou. Nedávno si třeba postavil z kostek klasický český motoráček nebo vylepšil jednu novinku od Lega, tedy Orient Express. Dva originální vagony doplnil motorizovanou mašinou. „Zatím nevím o nikom jiném, kdo by to udělal. Zmotorizoval jsem ji hned druhý nebo třetí den po začátku prodeje,“ připomíná. Problém je jediný – každý vagon váží téměř tři čtvrtě kilogramu a jedinečná mašinka utáhne jen jeden.

Orient Express motorizoval jako první. | Video: Deník/Jiří Fremuth

„Tenhle můj koníček mě vrací do dětských let, když chcete uniknout z toho, že jste nudný dospělák,“ myslí si Libor Tobiášek a ukazuje mi třípatrový londýnský autobus. „Ten jsem dostal, když mi bylo 8 let. Po letech se hrabu ve svých kostkách a narazím na fialové a vzpomněl jsem si, že jsem ho měl. Tak jsem ho znovu sestavil a vše se mi vrátilo, jak jsem si s ním jako kluk hrál,“ dodává milovník stavebnice trochu nostalgicky.

Lego je ale také byznys. „Málokterý legař to přizná. Je to sběratelství, ale jsou v tom také peníze. Stejně jako investujete do zlata, tak investujete do Lega,“ vysvětluje Libor Tobiášek a vede mě k vitríně, kde jsou stovky malých panáčků. „Existují například limitované setové figurky, většinou to bývá Star Wars nebo Pán prstenů, které byly ve filmech. Jsou to sety, které se vydaly v omezeném množství, nebo sety, které se u nás neprodávaly. A ty mohou mít velkou cenu.“

Příkladem je třeba figurka právě z Hvězdných válek. „Tohle je Darth Revan z roku 2014. Tehdy se dával zdarma k nákupu nad 1500 korun. Je to postava, která vystupovala pouze v knihách a hrách. Proto je pro fanoušky filmové série hrozně vzácná. Její cena roste každý rok třeba o 500 nebo 1000 korun a dnes je prodejná kolem 6000 korun. A stále to roste,“ ukazuje mi svoji nejvzácnější figurku. Existují ale figurky, které se ve světě prodávají za víc než 100 tisíc korun.

Mohlo by vás zajímat: Secesní vodní elektrárnu Hučák zná každý Hradečák. Mrkněte, jak vypadá uvnitř

Secesní budova Malé vodní elektrárny Labe zvané Hučák u stejnojmenného jezu v centru Hradce Králové patří k architektonickým lákadlům města. | Video: Deník/Stanislav Ďoubal