Četnické letecké hlídky vznikaly v Československé republice od 1. července 1935. Jejich úkolem bylo zajistit bezpečnost státu. V tomtéž roce vznikla tato hlídka i na vojenském letišti v Hradci Králové. Prvním velitelem byl škpt. František Rypl od Leteckého pluku 4.
V dobovém tisku z 20. července 1935 se zřízení hlídky popisovalo následovně: „Letecká služba četnictva v našem pohraničí musí být zřízena, protože se množí příliš časté přelety sportovních a turistických letadel a ve větší míře i letadel říšskoněmeckých. I když již dříve naše úřady učinily řadu opatření k donucení přistání těchto letadel, bude se v budoucnu muset postavit letecká četnická hlídka k rychlejšímu zajišťování pořádku v letectví, na hranicích našeho státu. Hlavně se jedná o nouzová přistání cizích letadel na našem území, aby se provedla včasná kontrola. Za rajony těchto leteckých hlídek byly vybrány Cheb, Benešov, Hradec Králové, Liberec a Bratislava. Četníci letci musí prodělat speciální kurs, který bude otevřen v Praze. Hlídka bude mít přiděleno i určité množství četníků pozorovatelů.“
O zahájení činnosti hlídek leteckého četnictva se psalo také 27. července 1935. Letecké četnictvo mělo úkoly obranné, hlídkové, státní, dozorovalo nad dodržováním leteckých mezinárodních úmluv, hájilo pravomoci a svrchovanost státu ve vzduchu nad svým územím, vykonávalo i pozemní bezpečnostní službu, pronásledovalo těžké zločince, pomáhalo při živelných a leteckých katastrofách, kontrolovalo leteckou činnost a případně mělo za úkol pronásledovat cizí letadla. Každé letadlo bylo vyzbrojeno kulometem, pistolemi na kouřové a světelné rakety. Pilot i pozorovatel letadla měli uniformu podobnou uniformě bývalých armádních letců, jedině výložky a pruh na čepici byly rudé.
Četnická letadla měla šedozelenou barvu, hlavu, trup a okraje nosných ploch pak šarlatově červené. Na svislé ocasní ploše ve sférickém trojúhelníku měla státní barvy a označení letadla. Bezpečnostní letadla měla výsostné označení - na křídlech byla modrá nahoře, bílá vlevo a červená vpravo.
Letecké uniformy byly od roku 1924 do roku 1929 stejné, jako mělo pozemní vojsko, jen na kalhotách důstojníků byly všité slabé lampasy modré barvy a vyložení na límcích bylo modré. Tyto uniformy nosily ještě v roce 1935 četnické letecké hlídky s tím rozdílem, že se od vojska lišily červeným pruhem na čepici. K hlídkování se používaly letouny typu Devoitin–1, Apb 32. Dalším letounem používaným až do roku 1938 byl B–71 či SB–II, letci označovaným jako Anty. Hlídkovací B–71 byl natřený červenou barvou.
Plukovník Mikuláš Guljanič, druhý velitel četnické hlídky v Hradci Králové, hodnotil později zdejší hlídky jako nepříliš úspěšné. Podařilo se jim například donutit k přistání balon Hindenburg u Jaroměře. Proti německým výzvědným letounům, létajícím přímo přes letiště v Hradci Králové, D–1 nebo B–534, vůbec nestartovaly, protože byly pomalejší.
Četnická letecká hlídka v Hradci Králové používala v době od 9. července 1935 a do 22. července 1936 ke své činnosti tyto typy letounů (zdroj: Vojenský historický archiv v Praze. Poskytl je Jiří Vraný): Ap–32–7 OK PAI a D–1–25 OK PAC. Od 15. července 1936 do 22. července 1937 to byl letoun D–1–23 OK PAH, od 11. května do 24. září 1938 letoun Š 328 – 285 OK PCB, od 12. června 1937 do 24. září 1938 stroj B–534–199 OK PAT. Dále se používala letadla B–534–86 OK PAU a B–534–406.Uvedený letoun B–71 létal v Hradci Králové do prosince roku 1938, poté se přemístil do Pardubic.
Seriál vzniká za podpory a. s. Letecké služby Hradec Králové
Historii letectví zaznamenal Zdeněk Doubek.
Pro čtenáře upravila Helena Rezková.
annonce
ELEKTROÚDRŽBÁŘ / ELEKTROÚDRŽBÁŘKA, 21 800 Kč
PRODAVAČ / PRODAVAČKA DO KAVÁRNIČKY, 10 900 Kč
ASISTENT / ASISTENTKA PEDAGOGA, 16 850 Kč
PRÁDELENSKÝ DĚLNÍK / DĚLNICE, 18 900 Kč
PROVOZNÍ ZAMĚSTNANEC - ŘIDIČ/KA, TECHNICKÝ PRACOVNÍK/CE, 21 750 Kč
REALITNÍ MAKLÉŘ / MAKLÉŘKA, 60 000 Kč
PRACOVNÍK / PRACOVNICE POHŘEBNÍ SLUŽBY, 35 000 Kč
DĚLNÍK / DĚLNICE V KARTONÁŽI, 23 000 Kč
Podat inzerát
cars
Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované, v záruce
Land Rover Range Rover nové vozidlo, servisní knížka
Škoda Rapid servisní knížka, koupeno v CZ
Škoda Scala první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované
Škoda Octavia koupeno v I
Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované
Kia Sportage první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované
Kia Sportage nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ
Prodat auto
tipcars
Peugeot 3008 1.2 PureTech, ČR,1.maj
Dacia Duster 1.0 TCe, ČR,1.maj, Serv.kniha
Škoda Scala 1.0 TSI, ČR,2.maj, Serv.kniha
Hyundai Tucson 1.6 GDI, ČR,2.maj, Serv.kniha
Audi A3 SPORTBACK 2,0TDI
Hyundai ix20 1.4i,66KW,volat-608081843
Škoda Fabia 1.0 TSI, ČR,1.maj, Serv.kniha
Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC, LPG, Serv.kniha
Prodat auto