V novinách Rozhledy bylo již 20. listopadu 1936 zveřejněno, že ministerstvo národní obrany přijme do další dobrovolné činné služby u letectva větší počet důstojníků a aspirantů v záloze, pěchoty, dělostřelectva a jezdectva. Hlásit se mohli jen do roku narození 1912, jestliže vykonali zkoušku důstojníka s dobrým prospěchem. Po úspěšném výcviku z nich měli být polní pozorovatelé ve skupině důstojníků letectva v záloze. Žádosti se přijímaly do 30. listopadu 1936.

Na závěr byla v denním tisku uveřejněna 30. ledna 1937 zpráva o celkovém vycvičení 16 pilotních žáků, z nichž jeden byl přijat do pilotní školy v Prostějově, další nastoupili vojenskou službu u různých leteckých útvarů v republice. Bylo to poprvé, kdy civilní piloti nastoupili v armádě. S letouny Aeroklubu v Hradci Králové bylo nalétáno celkem 500 hodin, což je asi 60 000 km. K výcviku sloužilo sedm klubových letadel. Stroje byly nové a v roce 1937 se park rozšířil na 12 letounů. Po dobu cvičení se nestal žádný defekt nebo havárie.

Aeroklub uspořádal valnou hromadu v pátek 22. ledna 1937 večer ve společenské místnosti Grandhotelu. Přítomni byli za ministerstvo národní obrany npor. Petráček a další. Provedené volby uvedly opět do funkce čestného starostu města J. Pilnáčka, úřadujícím předsedou byl zvolen plukovník J. Berounský. Aeroklub v Hradci Králové měl dostat v nejbližších dnech dva nové Baťovy letouny Zlín XII. Tím se rozšířil park na deset zcela nových strojů.
V tomtéž roce se předpokládalo, že pro armádu bude vychováno 20 – 25 nových pilotů. Kurzy se zahajovaly 4. dubna 1937, technicko-sportovním předsedou se stal pplk. J. Heřmanský, zástupce velitele Leteckého pluku 4.

Aeroklub opatřil větší množství výstavních legitimací na leteckou výstavu v Praze v červnu 1937. Ty byly zároveň i slevenkou na dráhu. Jejich prodejem byla pověřena cestovní kancelář „Cíl“ v Hradci Králové. K označení člena a jeho příslušnosti ke královéhradeckému aeroklubu navrhl pplk J. Heřmanský klubovní odznak. Ten nese ve svém středu hradecké městské barvy a iniciály klubu. Zhotovila je rytecká firma Františka Klána.

Pravděpodobně první havárie letounu aeroklubu byla zaznamenána v září 1937. Na hradeckém letišti startoval statkář Jiří Smetana s letadlem Zlín a ještě na zemi narazil do letadla řízeného úředníkem Františkem Králem. Obě letadla byla poškozena a Král utrpěl zlomeninu pravé ruky. Sraz českých sportovních letců a klubů, který se měl konat 5. září téhož roku, se kvůli technickým příčinám odložil. Hradecký aeroklub v zimě odesílal svoje stroje k prohlídkám a revizím, a tím omezil létání jen na neděle. V polovině dubna 1937 se pokračovalo v pilotním výcviku, přijali stálého pilotního učitele, vojenského pilota, letce rtm V. Šitinu. Aeroklub měl k dispozici 15 téměř nových letadel a to jak školních, tak i sportovních.

Rozšířit se měla i výuka a kromě pilotní se prováděla celá vojenská výchova. Uvažovalo se o uspořádání zahraničních přeletů, dokonce se stanovil termín na konec května, kdy mělo podniknout šest letců na třech aeroplánech let do balkánských států.

Výcviku zdatných pilotů se královéhradecký aeroklub věnoval také v roce 1938, kdy se přihlásilo jen 60 nových členů z řad Leteckého pluku 4. Na jejich počest se pořádal 29. března v Palmové zahradě Grandhotelu společenský večer. Účastnili se ho i členové městské rady v čele se starostou J. Pilnáčkem.

V roce 1938 byl předsedou technického odboru Aeroklubu v Hradci Králové škpt. leteckého četnictva František Rypl. Odešel služebně z Hradce Králové 2. července 1938. 17. července 1938 byla uspořádána slavnost na letišti Aeroklubu v Hradci Králové k zakončení pilotního kurzu. Po vykonání předepsaných zkoušek se rozloučil s deseti piloty vrchní konsulent Sikáček a šéfpilot rtm. Václav Šitina.

Doplněk: MUDr. Hvězdoslav Stefan, lékař z Hradce Králové, vzpomínal ještě v roce 2003 na svoje přijetí do Aeroklubu v Hradci Králové v rámci akce 1000 pilotů. Před přijetím bylo nutno absolvovat lékařské vyšetření ve vojenské nemocnici v Josefově, kde každý prodělal psychotechnické testy, zkoumal se úsudek, následovala pečlivá prohlídka zraku na citlivost k barvám a posuzoval se celkový tělesný stav. Požadavkům při prohlídkách nevyhovělo mnoho přihlášených. Doktor Hvězdoslav Stefan vzpomněl, že s ním nastoupil také Holzbach, Franz, Leis, celkem asi 10 lidí. Vyučování probíhalo odpoledne a večer v budově Obchodní akademie. Vyučovali je hlavně důstojníci a jako instruktor rotmistr Václav Šitina, který s nimi provedl první let, a několikrát byli v sobotu a v neděli na letišti, kde se seznamovali s letadly. Tento letecký kurz již Stefan nedokončil, protože nastala okupace Československa.

Seriál vzniká za podpory
a. s. Letecké služby Hradec Králové