Při startu u Pardubic se ve čtvrtek 12. srpna 1937 zničil podvozek letadla Leteckého pluku 4.

Koncem srpna 1937 se na královéhradeckém letišti při přistávání poškodil letoun poté, co mu vynechal motor. Zanedlouho došlo na tomtéž místě při startu devítičlenného roje k havárii, když o sebe ještě na zemi zavadila dvě letadla. Ve městě se však již hovořilo o leteckém neštěstí. Je vidět, že královéhradecké letce veřejnost pilně sledovala.

Jeden z vojenských strojů havaroval 30. srpna 1937 v 8.45 hodin. Pilot přistával po cvičném letu, sjel do příkopu a letoun se přitom lehce poškodil.

Pilot na místě mrtev


Další letecká tragédie se na hradeckém letišti stala 9. září 1937. O půl osmé ráno nad ním létal ve výšce 1200 metrů pilotní žák Leteckého pluku 4 Josef Tomíšek. Při nácviku souvratu se dostal do vývrtky a zřítil se k zemi. Letadlo se roztříštilo a pilot byl na místě mrtev. V ten samý den havaroval na zdejším letišti při přistání rotmistr Zavoral z Olomouce. Letci se nic nestalo, ale letadlo bylo značně poškozeno.

V tomto období byla podána zpráva o havárii letounu Leteckého pluku 4 na letišti v Milovicích. Stroj pilotoval svobodník letec Jaroslav Krejčí.

Osudná střelba na vzdušný terč


Velká letecká katastrofa se stala v úterý 5. října 1937 při cvičné střelbě na vzdušný terč nad královéhradeckým letištěm. Po ukončení střelby se z nezjištěné příčiny srazil letoun 21letého pilotního žáka Josefa Blabolila s jiným letadlem pilotovaným žákem vojínem Jaroslavem Marholdem. Následky byly strašlivé. Blabolil se zřítil na pole mezi Správčicemi a Rusekem. Druhé letadlo se zakymácelo a pilot se snažil vyskočit. Padák se sice otevřel, ale zapletl se do kormidel letounu, a tak Marhold zahynul vedle trosek svého letounu, který spadl do příkopu na okraji silnice z Věkoš do Správčic.
Začátkem roku 1938 se zdálo, že letecká neštěstí konečně ustávají. Bylo to však zdánlivé.

Už 10. ledna se v 15 hodin stala letecká nehoda u Třebechovic nedaleko hospody Amerika. Letounu startujícímu z královéhradeckého letiště s pilotem desátníkem délesloužícím Karlem Zajíčkem se porouchal motor. Zajíček se snažil přistát na zasněženém poli. Při přistávacím manévru se letoun převrátil a rozbil. Posádka naštěstí vyvázla bez vážného zranění. Pozorovatel podporučík Bohumil Kňákal měl tržnou ránu na čele a zlomenou čelist. Pilot utrpěl dorbné pohmožděniny.

Mlha bránila přistání

Pro silnou mlhu nemohl 7. února 1938 kolem 16. hodiny přistát na letišti Leteckého pluku 1 TGM v Hradci Králové četnický hlídkový letoun pilotovaný kapitánem Františkem Ryplem. Pilot se proto vrátil nad Josefov, kde však byla také hustá mlha, a tak pokračoval ke Dvoru Králové nad Labem, kde se snažil přistát na poli. Stroj se zabořil do měkké půdy a převrátil se. Kpt. Rypla vyprostili lidé, kteří se seběhli z okolí. Jeho zranění nebylo vážné, měl pouze vymknutou levou ruku a nalomené žebro. Letadlo se však rozbilo. Mlha ještě téhož dne donutila nouzově přistát u Opočna další letoun z královéhradeckého letiště. Komise, která jela tuto nehodu vyšetřit, také havarovala. Její auto se převrátilo u Jaroměře do příkopu.

Další letadlo z letiště v Hradci Králové muselo pro mlhu nouzově přistát u Pardubic. Vše naštěstí dobře dopadlo.

Seriál vzniká za podpory
a. s. Letecké služby Hradec Králové

Historii letectví zaznamenal Zdeněk Doubek. Pro čtenáře upravila Helena Rezková. Na tomto díle spolupracoval také Ladislav Vejvoda.

Všechny části seriálu o letectví v Hradci Králové si můžete přečíst ZDE.