Zavedení obřích slev pro studenty do 26 let a seniory nad 65 let, které začnou platit od 10. června letošního roku, zahýbe s dopravou v České republice. Provozovatelé autobusové a vlakové dopravy jim musí poskytnout slevu 75 procent z ceny jízdného. Pro zdravotně postižené, kteří už nyní mají 75procentní slevu, zůstane výhoda ve stejné výši. Děti do šesti let budou jezdit nadále zdarma. Městské hromadné dopravy se novinka netýká.

ZA MÉNĚ PO CELÝ ROK

Státem nařízená sleva bude platit celoročně. Důchodcům bude stačit předložit občanský průkaz nebo cestovní pas, stejně tak cestujícím od 15 do 18 let. Cestující od 18 do 26 let se budou prokazovat studentským průkazem. „Největší klientela dálkových a příměstských linek jsou děti, studenti a důchodci. Sleva tedy oslovila největší skupinu cestujících. Zvýší se jim možnosti cestován,“ říká Michal Burkert, jednatel Trutnovské autobusové dopravy TAD, která jezdí na regionálních i dálkových linkách.

SLEVA ULEHČÍ SILNICÍM

Odhaduje, že počet cestujících se zvýší o 20 až 30 procent. „Hlavně v zajímavých turistických oblastech a na dálkových linkách,“ předpokládá. „Nová situace by mohla ulehčit silnicím. Lidé si dobře spočítají, jestli jet do Prahy autem, nebo několikanásobně levněji autobusem,“ tvrdí šéf TAD. „Výrazné slevy přivedou určitě nové lidi do vlaků a autobusů. Kvůli letitému podstavu řidičů autobusové dopravy však těžko může dojít k zahuštění jízdního řádu a přidání spojů. Může se stát, že autobusy budou přeplněné, praskat ve švech a lidi nebude mít kdo vozit,“ namítá ředitel Krkonošské automobilové dopravy KAD Ondřej Machačka.

STÁT SLEVU DOPLATÍ

Dopravce bude nejvíc zajímat, jakým způsobem jim stát bude kompenzovat deklarovanou slevu. Na komerčních linkách jim nyní za slevy na děti, studenty, seniory a zdravotně postižené proplácí peníze ministerstvo dopravy na základě zaslaných sestav jízdenek, které prokazují počet přepravených osob.

„Ale zatím není vůbec jasné, jakým způsobem se bude kompenzovat sleva na linkách dotované dopravy, objednané Královéhradeckým krajem. To bude nutné vyřešit. Měli jsme schůzku na kraji, ale zatím k tomu nejsou žádné informace,“ říká Ondřej Machačka z Krkonošské automobilové dopravy.

Burkert kvituje, že sleva se netýká pouze vlakové dopravy, jak stálo v původním programovém prohlášení vlády v demisi, ale také autobusové.

„Jedná se o podporu hromadné dopravy. Mít slevu pouze na železniční přepravu by byla nerovná soutěž,“ míní.

„Sleva se bude týkat všech seniorů nad 65 let, a to i těch, kteří cestují jen občas a nevyplatilo by se jim kupovat si nějaké roční předplatné. Když pojedete vlakem a sleva se vás bude týkat, tak bude stačit, abyste při nákupu jízdenky ukázali občanku a slevu dostanete. Slevu poskytneme nejenom pro jízdné na železnici, ale také pro jízdné v autobusech. V České republice máme 6258 obcí, pouze 1663 obcí má železniční spojení, ale plných 6203 obcí je obsluhováno autobusovou dopravou, většinou dotovanou z veřejných zdrojů. Takže chceme být féroví i k těm, kteří nemají šanci cestovat z domova vlakem,“ upřesňuje ministr dopravy Dan Ťok.

CESTUJÍCÍ JSOU NADŠENÍ: UŠETŘÍ TISÍCE KORUN

Cestujícím se plánované zlevňování jízdného líbí. V peněžence jim po jeho zavedení zůstanou stokoruny navíc.

Například Dominik Rašek, který studuje na hradeckém gymnáziu, do Hradce pravidelně dojíždí z Lípy nad Orlicí.

Malá obec na Rychnovsku je od krajského města vzdálená více než dvacet kilometrů. Student do školy většinou jezdí autobusem nebo autem.

Přes Lípu vede i železniční trať, vlak ale zastavuje na okraji obce. „Vlak je pro mě mimo, protože zastávka je moc daleko,“ vysvětluje Dominik Rašek. Jedna cesta autobusem ho díky studentské slevě vyjde na pětadvacet korun, ze zlevňování má pochopitelně radost.

Stejně tak patnáctiletý Viktor z Náchoda, který jezdí minimálně jednou týdně do Hradce sportovat. Od září navíc nastoupí na střední školu do Hronova či Nového Města nad Metují.

Levnější jízdné vítá s radostí. „Jsem rád, že za dopravu neutratím tolik a zbudou mi peníze na jiné aktivity. Třeba na různé sportovní akce, kde se platí vstupné, na počítačové hry a samozřejmě na jídlo,” směje se.

Cesta vlakem do Hradce Králové a zpátky do Náchoda ho nyní vychází asi na 110 korun, po zlevnění by zaplatil necelých třicet korun. Uznává, že levnější cestování pro studenty a seniory je dobrý nápad. „Moje příjmy nejsou zatím žádné, všechno mi platí rodiče. Takže i pro ně je to dobrá zpráva. Jen se obávám, aby si v těch dopravních prostředcích vůbec bylo kam sednout, určitě se zvedne zájem o cestování vlakem a autobusem i mezi seniory, kteří teď více jezdí autem,” míní žák deváté třídy.

Téměř dva tisíce korun za dopravu nyní utratí třiadvacetiletá studentka Sabina Špůrová z Úhlejova.

Denně platí za dopravu 80 korun a k tomu navíc za MHD v Hradci Králové.

Dohromady to tedy dělá nějakých sto korun denně. „Jsem nadšená, určitě to vylepší náš domácí rozpočet, protože za měsíc jenom já sama utratím za dopravu téměř dva tisíce,“ chválí novinku Sabina a dodává, že i další členové rodiny mají vysoké náklady na dopravu.

Změnu vítá i osmnáctiletý Tomáš z Volanic na Jičínsku, který studuje v Hradci Králové.

Denně platí za jízdy do Jičína 22 korun a pak do Hradce Králové 45 korun, celkem je to 134 korun.

„Radost měla hlavně mamka, ušetřené jízdné mně prý věnuje jako zvýšené kapesné,“ usmívá se spokojeně mladý student, podle kterého úsporu pocítí a přivítají zejména rodiny s více dětmi.