Psychický teror. Tak popisují své pocity obyvatelé Ruseku a obcí, které leží poblíž hradeckého letiště. Kvůli probíhajícímu výcviku zahraničních pilotů vrtulníků si stěžují na nesnesitelný hluk.
„Všichni jsou zde velmi nespokojení. Nikdo se nás na nic neptal, v podstatě nás na to ani neupozornil. Přitom nárůst počtu pohybů na letišti byl loni oproti roku 2015 dvojnásobný. Chceme, aby výcvik na helikoptérách skončil," říká Klára Barešová z komise místní samosprávy Ruseku. Počet pohybů se zvýšil ze zhruba dvaatřiceti tisíc na sedmdesát dva tisíc ročně. Místní si stěžují na to, že je hluk obtěžuje ráno, odpoledne, ale i v noci.
Běžný provoz nevadí, ale mohlo by být hůř
„Argument, že žijeme u letiště a musíme počítat s hlukem, je mimo. Moc dobře víme, kde žijeme, a nevadil by nám běžný provoz. Nevadí nám letadla, která přilétnou a odlétnou. S vrtulníky je ten problém, že krouží nad letištěm a v jeho blízkosti, a to i několik hodin denně a klidně tři najednou," vysvětluje Klára Barešová, která upozorňuje, že stížnosti přichází i od obyvatel Lochenic, Skalky, Skaličky, Černožic a Předměřic.
Problém s hlukem si uvědomuje i město. Primátor Hradce Zdeněk Fink tvrdí, že místní lidi chápe.
I proto se město se společnostmi, které výcviky provozují, dohodlo na určitých omezeních – například na omezení počtu letadel při cvičných letech na okruzích v jeden čas.
„Tímto krokem chceme řešit hlukovou zátěž, ale také aspekt provozní bezpečnosti, kdy často dochází k překročení kapacity letištních okruhů. Na každém okruhu by v jednu chvíli mohly být tři vrtulníky na západním okruhu a tři letadla na východním okruhu," uvedl primátor.
Po práci by mělí mít místní klid
Co však lidi zajímá snad ještě víc než počet vrtulníků, je čas, kdy budou nad letištěm a v okolí létat. Město navrhlo, aby výcvikové lety probíhaly na západním okruhu od osmi ráno do čtyř odpoledne – tedy v době, kdy je většina lidí v práci.
Hradecké Letecké služby navíc připravují výběrové řízení na provedení měření hlukové zátěže. „Kromě těchto kroků komunikujeme o situaci s představiteli společností provozujících výcviky. Jejich zástupci jsou si situace vědomi a sami deklarovali určité kroky," uvedl primátor Fink.
Jedna ze společností připravuje přesun vrtulníkového výcviku na letiště v Přerově, druhá přesouvá část svého výcviku na letiště v Hořicích, Novém Městě nad Metují a Jaroměři.
Těžký vrtulník už u Hradce nelétá
Některá opatření, která měla hluk zmírnit, byla přijata už v loni v létě. Ukončen byl například výcvik na těžkém vrtulníku Mi-8.
„Velká řada negativních podnětů přicházela zejména na jeho provoz mezi soumrakem a 22. hodinou," uvedl primátor. Upravena byla také provozní doba letiště o víkendech a svátcích.