„Máte dobré informace. Je to pravda. Počítám s tím, že loď půjde do šrotu,“ odpověděl na náš dotaz vlastník plavidla David Morkus. Dodal, že zájemců o koupi a další provozování botelu bylo několik, ale on chce problém vyřešit co nejdřív. „Neustále někdo volá, a tlačí na nás, kdy loď zmizí. Už to potřebuji vyřešit a zájemci o koupi nebyli schopni aktuálně zareagovat. Příznivá cena šrotu moje rozhodování uspíšila. Dostanu za něj stejně, jako kdybych loď prodal,“ vysvětlil. Za loď původně požadoval necelé tři miliony korun, později cenu snížil na milion a půl bez daně.

Kdy však dojde k rozebrání lodi a jejímu odvezení do šrotu, zatím nedokáže odhadnout. „Chceme co nejdříve, ale uvidíme. Do jara by se to mělo stihnout určitě,“ řekl. Úřady se teď zabývají žádostí majitele plavidla o uzavření části náplavky kvůli odstranění lodi.

„Otec“ lodi Zdeněk Pešát, který Čechii v polovině devadesátých let do Hradce přivezl, byl zprávou o pravděpodobném konci atrakce zklamán. „Dozvěděl jsem se to teď od vás a je mi to velmi líto. Určitě by šla ještě zprovoznit. Je to obrovská škoda. Jen když si vzpomenu, co mi dalo práce přesvědčit Němce, aby mi loď prodali, a jaké trable potom byly s její dopravou do Hradce a položením na vodu,“ připomněl.

Loď byla postavena pro někdejšího východoněmeckého vůdce Ericha Honeckera a v Hradci Králové se měla stát velkou atrakcí, která do města přiláká turisty. Stalo se tak jen zčásti a krátce po zprovoznění botelu, v němž byla kromě ubytování v provozu také restaurace a kavárna. Pak plavidlo zůstalo opuštěno a několikrát změnilo majitele. Ten stávající se snažil Čechii od loňského jara prodat, což se však nepodařilo.