Žádné zplodiny a další zátěž jak města, tak životního prostředí. Jen elektrický proud. Tak by šlo ve stručnosti charakterizovat novou možnost hromadné dopravní představy, která byla nabídnuta hradeckému Dopravnímu podniku. Nejednalo se však o další nové trolejbusy, nýbrž elektrobus poháněný elektřinou.

„My se zajímáme o všechny druhy techniky a pohonu. Elektrobusy zatím zmapované nemáme, ale od toho je právě zčásti i tato prezentace. Budeme vyhodnocovat, jaké provozní náklady jsou s provozem elektrobusu spojeny, jaké jsou technické vlastnosti. Už nyní víme, že svým průběhem kilometrů by to nestačilo na celodenní směny, avšak máme i dělené směny pro vykrytí dopravních špiček. Vše se samozřejmě bude odvíjet zejména od ekonomiky. Teď jsme na začátku,“ řekl tiskový mluvčí dopravního podniku Leo Sedláček.

Zda budou elektrobusy brázdit hradecké dopravní tepny, se tedy zatím neví, jisté je to, že elektrobusy nezatěžují tolik okolní prostředí jako autobusy na naftu. „Je to zajímavá alternativa v řešení městské dopravy. Zároveň si myslím, když jsem si elektrobus prohlédl zevnitř, že je projekt v plenkách. Bylo by dobré spoustu věcí ještě podchytit, jako třeba kapacita. Elektrobus se dle mého názoru hodí spíš na méně vytížené linky. Zároveň zastávám názor, že je to krok správným směrem,“ uvedl David Pták z Pardubic. Firma, která elektrobusy vyrábí, má na trhu zatím jen několik kusů a pomalu uvádí nový produkt do oběhu. „Náš výrobek využívá pro svůj pohon pouze energii z baterie, jedná se tedy o čistý elektrobus. Dá se říct, že se jedná o český, ale zároveň i evropský unikát z hlediska svých parametrů. Na jedno nabití lze ujet až sto padesát kilometrů. Zatím máme vyrobeno šest elektrobusů. Výhodou jsou nulové emise. Cena je na úrovni deseti milionů. Ta se ale kompenzuje při samotném provozu,“ uzavřel obchodní ředitel společnosti SOR Jindřich Chudý. O elektrobusy má zájem i vídeňský dopravní podnik.