„Jsou nemorální, jejich nátlak lidi zotročuje," říká podnikatel z Hradce. Jméno nechce zveřejnit, už kvůli své firmě se nechce dostat do sporu s prodejci.

Jak jeho rodiče prodělali? Maminka koupila hrnce a vyhřívací dečky. Na jejím případě je vidět, jak promakanou taktiku šmejdi využívají.

„Vzali si ji stranou za plentu a řekli jí: Je vidět, že tomu rozumíte, jste jediná, kdo dává pozor. Máme pro vás nabídku, hrnce, které stojí padesát tisíc, vám necháme za patnáct," popisuje podnikatel.

Jeho maminka nakonec kývla, ale nastal další problém. Neměla sebou tak velkou hotovost. Jenže ani to prodejce nezastavilo.

Akce se konala v Kostelci nad Orlicí, a tak naložili paní do auta a vyrazili do ulic. „Vozili ji po bankomatech, než celou částku vybrala," vykládá hradecký podnikatel. „Dvacet tisíc jsou pro mámu opravdu velké peníze, přesto to zaplatila," diví se.

Jeho otec, jemuž je čtyřiasedmdesát let, nakoupil další nádobí – celkem ho vyšlo na 29 tisíc korun. Jemu napovídali, že jde o německý výrobek, prý žádný čínský šunt.

„Mamka i taťka si pak nějakou dobu nedali vysvětlit, že naletěli. Byli spokojení, co nakoupili, říkali nám to s radostí v hlase." S nakoupenými věcmi to dopadlo podobně. Leží doma, dečky nikdo nevyužívá.

„My jsme dostali friťák, není úplně špatný, ale moc ho nepoužíváme," podotýká podnikatel. „Rozhodně to nejsou věci, které by měly stát desítky tisíc," doplňuje.

Ani se však příliš nediví, že je na seniory při předváděčkách takový nátlak. Prodejci jsou totiž sami pod tlakem, jsou placeni provizemi. Tedy čím víc prodají, tím víc jim přistane na kontě.

„Ti kluci makají jako šrouby, chtějí si vydělat. Ani je nenapadne, že dělají nemorální věci."   (fej)

Udělala jsem maximum, šmejdi jsou na světle, teď záleží na lidech

Silvie Dymáková.Šmejdy vytáhla na světlo. Díky dokumentu hradecké novinářky Silvie Dymákové se ví o jejich drsných praktikách. Přesto své předváděčky dál pořádají a důchodci na ně chodí.

„Je jich ale o hodně méně. 
I díky tomu, že už pozvánky nechodí poštou," říká Silvie Dymáková.

Zároveň však přiznává, že úplně akcím zamezit nejde.

Zajímá vás pořád to téma nebo už jste za tím?
Určitě zajímá, ale byla to taková smršť, že teď už lidi odkazují na právníka časopisu dTest, aby jim poradil už konkrétní kroky. Já už jsem ze svého pohledu udělala maximum. Ví se, jak to na prodejních akcích chodí, začala se řešit prevence u seniorů.  Ale už chci jít dál, řešit jiná témata.

Sledujete osudy hrdinek svého dokumentu?
Ano hlavní hrdinka mi tvrdí že už na žádné akce nejezdí, navíc má nějaké zdravotní problémy, tak tomu i věřím. Další z hrdinek zase začala chodit do nějakého spolku pro důchodce, takže má kontakt 
s vrstevníky,  nemá potřebu na podobné akce jezdit. Dnes už prodejci neposílají pozvánky, obvolávají lidi, tak mi občas moji hrdinové hlásí, jak hovor vyřešili.

Myslíte, že se povede prodejce zlikvidovat?
To se nepodaří, to by se muselo zakázat podnikání, ale omezit to určitě jde, páky na to už jsou. Když akce není nahlášená, lze zavolat inspekci i policii.   (hod)

Klasické pozvánky? Minulost

Časopis dTest, který testuje výrobky a služby, vyhlásil šmejdům válku dávno. „Základem je naučit se říkat ne," tvrdí Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny magazínu.

Jak se ještě bránit?
Vůbec tam nechodit a také s nikým nekomunikovat. Zejména pro osamělé seniory je to ale těžké.

Jakým způsobem prodejci seniory na svou akci získají?
Klasické pozvánky jsou minulostí, teď je zvou telefonicky pod různými záminkami. Třeba, že jim chtějí předat výhru nebo dárek.

Kde vezmou kontakt?
Společnosti si je mezi sebou předávají, získávají je třeba i při anketách na ulici, kdy se seniorů ptají třeba na jejich názor na důchody.

Když si něco na předváděčce člověk koupí, dá se couvnout?
Při uzavření kupní smlouvy zákon umožňuje od smlouvy do čtrnácti dnů odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce.   (skr)