Přestože ve srovnání s celorepublikovým průměrem počtu dětí, které nastupují do školy s ročním zpožděním, je na tom Hradec Králové více než dobře, mohlo by to být na ještě lepší. Podle odborníků je „zakopaný pes“ v rodičích.

„Jedna čtvrtina až třetina odkladů u předškoláků je spíše snahou rodičů prodloužit dětem dětství a sobě ulehčit práci,“ říká Václav Mrštík, ředitel hradecké pobočky pedagogicko–psychologické poradny.

Poznamenal, že rodiče se často domnívají, že by jejich ratolest byla ve škole přetěžována, a proto raději zvolí roční odklad. „Dítě by klidně mohlo vstup do školy zvládnout, ale rodiče nechtějí. Často to jsou lidé s vyšším vzděláním. Jejich ratolest má průměrné dovednosti, ale oni by chtěli nadprůměrné,“ popisuje situaci Mrštík.

Jeho zkušenosti potvrzuje i vedoucí odboru školství magistrátu Alena Synková. „První třída je vždy velký zlom. A to jak pro dítě, tak pro rodiče. Někteří z nich si svým rozhodnutím prodlužují o rok svou bezstarostnost,“ uvedla Synková.

Přinutit však rodiče, aby se chovali jinak a své rozhodnutí přehodnotili, poradna ani magistrát nemůže. „My se je snažíme přesvědčit, aby si to ještě rozmysleli. To je jediné, co můžeme dělat. Dnes totiž může u zápisu vyjádření poradny nahradit také zápis lékaře,“ vysvětlil Mrštík.

Podle něj ovšem odklady mají rozhodně smysl. Těm předškolákům, kteří nejsou ještě dostatečně zralí, ať již duševně nebo fyzicky, to naopak velmi pomůže.

„Dítě potřebuje dospět na úroveň vstupu do školy. Některé je připravené již v pěti a půl roce, jiné až v sedmi letech,“ říká ředitel poradny.

Město nehodlá ponechat nic náhodě, a proto by od příštího roku rádo spustilo osm přípravných tříd pro předškoláky s ročním odkladem školní docházky.

„Ve třídě by bylo zhruba dvanáct dětí. Na starosti by je měli kantoři prvního stupně. Předškolákům to pomůže lépe zvládnout přechod mezi mateřinkou a prvním stupněm vzdělání,“ upřesnila Alena Synková.