Hned dvakrát se v pondělí odpoledne zabývali hradečtí zastupitelé sdílenými elektrokoloběžkami, které začátkem června zaplavily ulice Hradce Králové. Jasnou většinou zastupitelé schválili jak memorandum mezi městem a provozovateli elektrokoloběžek, tak i vyhlášení městské vyhlášky, podle které budou muset provozovatelé městu platit za parkování na chodnících.

Hradec se stal vůbec prvním městem v Česku, které zvolilo cestu vyhlášky. Za metr čtvereční by měli provozovatelé služby platit tři koruny denně. Jde o stejnou částku, kterou za zábor veřejného prostranství městu platí například restauratéři v případě předzahrádek.

Psali jsme již:

Řešila se i služba sdílených kol

Zastupitelé se včera kromě sdílených elektrokoloběžek zabývali i sdílenými koly. Na návrh opoziční zastupitelky Pavlíny Springerové (HDK) se zastupitelé usnesli, že by radnice měla právě sdílená kola finančně podpořit.

„Pojďme dát obyvatelům Hradce šanci, aby mohli využívat prvních 15 minut zdarma ve službě sdílených kol,“ uvedla bod Springerová.

V Hradci fungují sdílená kola společnosti Nextbike. Po pilotním provozu jsou od letošního jara zpoplatněná i první čtvrthodinu.

„Myslíme si, že je to vlastně podobný typ záboru a podobný typ podnikání jako u restauračních předzahrádek,“ řekl náměstek primátora pro majetek Pavel Marek (ANO). Vedení města si však není jisté tím, zda ministerstvo vnitra vyhlášku schválí. „Výklad ministerstva zatím je, že takové vyhlášky neschvaluje,“ přiznal investiční náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).

close V Malšovicích se koloběžky objevily v korunách stromů. info Zdroj: Facebook zoom_in V Malšovicích se koloběžky objevily v korunách stromů.

Zatímco platnost vyhlášky ještě není jistá, memorandum by mělo tentokrát opravdu vejít v platnost. Oproti červnové variantě, kterou zastupitelé neschválili, nové memorandum obsahuje konkrétní čísla. Podle vedoucího odboru rozvoje města Karla Víta mají aktuálně společnosti Lime a Bolt v ulicích města v součtu zhruba 500 elektrokoloběžek. Podle nového memoranda může každá ze dvou firem ve městě mít koloběžek až 400.

Podle náměstka primátora Pavla Marka (ANO), který memorandum nepodpořil, je možné, že přijdou do Hradce i další provozovatelé. V takovém případě by číslo 800 koloběžek nemuselo být konečné.

„Ačkoliv nedokážeme ze dne na den změnit jednání uživatelů těchto dopravních prostředků, můžeme se alespoň pokusit s provozovateli této služby nastavit pravidla provozu, která bude třeba dodržovat a jejich porušování bude postižitelné. Pomoci by tomu měla připravovaná vyhláška i memorandum,“ pochvaloval si výsledek hlasování primátor města Alexandr Hrabálek (ODS).

Kromě počtu koloběžek memorandum vytyčuje také zóny, do kterých mají koloběžky zakázán vjezd nebo zóny s omezenou rychlostí. V nich koloběžka dovolí uživatelům maximální rychlost 13 km/h. Jinde ve městě mohou uživatelé jet až pětadvacítkou.