Firmy, které staví bytové domy, už se zřejmě do Hradce nepohrnou tak jako dřív. Radnice totiž hodlá developery donutit, aby u svých domů stavěli víc parkovacích míst než dosud. To se však stavebníkům nelíbí.

„Nedostatek míst začíná být citelný. Státní norma říká, že firma musí vybudovat 1,67 parkovacího místa na byt. Ale zejména na sídlištích je zřetelně vidět, že to nestačí. Proto chceme tlačit na developery,“ vysvětlil náměstek primátora Josef Malíř.

Vedení radnice dumalo nad způsobem navýšení koeficientu téměř dva roky. „Nakonec jsme se rozhodli, že to provedeme změnou textové části územního plánu. Záměr už schválili radní. Developerům to znepříjemní život, ale pomůže to obyvatelům domů,“ řekl Malíř.

Podle návrhu změny územního plánu by měla firma, která buduje dům s 18 byty, postavit nově místo 29 parkovacích míst hned 35. Investorůmse novinka nezamlouvá. „Ve většině případů si klienti kupují pouze jedno stání. Museli bychom k bytu přiřadit další parkovací místo, což by ovlivnilo jeho cenu. S tím bude mít problém každý, někdo ta stání zaplatit musí,“ uvedl Allan Jírek, ředitel společnosti Eube, která staví bytové domy v Třebši a v centru Hradce Králové.

Vedení hradecké radnice však hodlá zpřísnit stavbu parkovacích stání také u novostaveb rodinných domů. „Tam to ještě musíme ještě doladit. Definitivní návrh budeme schvalovat na podzim. Až pak to začne platit. Zpětnou platnost to mít samozřejmě nebude,“ dodal Malíř.

Podle Stanislava Petrů z firmy Restav HK budou při budování domků problémy s umístěním plochy pro další auto. „Dnes se staví většinou na malých pozemcích, protože jsou drahé. Další parkovací místo také stavbu prodraží. Nehledě na to, že některé rodiny nemají ani jedno auto.“