Tisíce cyklistů měsíčně využívá parkovací dům pro bicykly na Riegrově náměstí v Hradci Králové. Kvůli plánované demolici hotelu Černigov budou muset stavbu majitelé přesunout. Nyní se hledá kam, aby byl dům stále přístupný pro cestující využívající vlaky či autobusy.

„Poslední vytipovaný prostor je na prvním prodlouženém nástupišti. Přesun by se ale prodražil, protože by se musely udělat protipožární ochrany a další úpravy. Uvažujeme ale o tom, že bychom mohli parkovací dům umístit opačně – pod zem. Náklady by byly o tři miliony dražší, což není tolik peněz, pokud bychom získali dotace. Podle mého názoru by to bylo nejlepší řešení," vysvětlil primátor Zdeněk Fink s tím, že by řešení bylo výhodné i do míst, kde se architektonicky věž nehodí.

„Lidé by viděli jen budku, kde by zaparkovali své kolo a zbytek by byl pod zemí," potvrdil Rudolf Bernart, který nápad cyklověží přivezl z Tchaj–wanu.

Prostor poblíž nádraží chce město zachovat. Podobně funguje od loňského prosince cyklodům v Přerově, kde dokonce od května mají navíc všichni zákazníci Českých drah s platnou aplikací na In Kartě zdarma parkování na prvních 24 hodin. U vícedenního parkování získají pak slevu pět korun.

Vizualizace podzemního cyklodomu u vlakového nádraží v Hradci Králové.Zdroj: Systematica

Cyklodům u Futura podle města lidé příliš nevyužívají. Statistika ale hovoří jinak

Hradec Králové - Druhý parkovací dům pro jízdní kola vyrostl loni u obchodního centra na Brněnské třídě. Podle vedení města je ale nevyužívaný. „Máme smíšený pocit, jak málo je využívaná věž u Futura. Byl jsem se tam v neděli podívat a bylo tam devět kol. Asi tam někdo občas někdo dá, ale není to tak využívané, jak jsme mysleli. Opatrnost ve stavbě dalších zařízení, i přes dotační možnosti, je na místě. Muselo by to být vždy spojené s dalším přestupováním na dopravu, což mimo nádraží moc není," uvedl primátor Zdeněk Fink.

Podle Rudolfa Bernarta, který cyklověže vyrábí je ale využití jiné než na Riegrově náměstí. „U Futura množství stoupá, zatím je to zhruba sedm set lidí měsíčně. Je zde jiná struktura zákazníků. Lidé přijedou nakoupit, do kina či posilovny a za hodinu, dvě odjíždějí. Málokdo tam nechá kolo přes noc, snad jen někdo, kdo tam pracuje a večer zjistí, že prší, tak jede raději autobusem. Není to takové odkladiště jako u nádraží, kde lidé parkují týden i měsíc a tudíž je tam kol vidět více," potvrdil Bernart.

Další místa

Radnice už dříve uvažovala o dalších dvou místech, kde by mohla parkovací věž vyrůst. Jedním z nich je areál fakultní nemocnice, druhý prostor u hradecké univerzity. Tendr ale v únoru zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, město chtělo vypsat novou soutěž. „Teď projekty odpočívají," uvedl Zdeněk Fink.

V kraji by se měla časem objevit věž v bývalé hasičárně v hojně navštěvovaném Kuksu. „Díky Labské stezce je dnes velká část návštěvníků Kuksu právě z řad cyklistů," uvedl náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Otakar Ruml.

Český výrobce hlásí také zájem z Francii, Londýna či Singapuru.

Jednoduché a bezpečné parkování
Modul je ocelová konstrukce ve tvaru osmiúhelníku se skleněnou výplní a vejde se do něj 116 jízdních kol. Obsluha parkovacího domu je jednoduchá. Cyklista přijde ke vchodu, zaparkuje své kolo a na oplátku dostane žeton, ve kterém je elektronický čip, který zaručuje návrat správného dopravního prostředku. Na řidítkách dokonce může zůstat helma a další věci, která by si cyklista při uzamčení 
do stojanu vzal s sebou. Jízdní kolo je v cyklověži také pojištěné proti krádeži. V druhé a novější stavbě u hradeckého obchodního centra dokáží zaparkovat vyšší kola a bicykly s dětskou sedačkou, což ocení především maminky.