Má být nepostradatelnou silnicí, která z Hradce Králové, jenž v posledních letech doslova praská ve švech, vyvede podstatnou část tranzitní dopravy. V neposlední se takzvaná severní tangenta má stát i důležitou tepnou pro další rozvoj okolí letiště.

Podle posledních informací zná Ředitelství silnic a dálnic její částečnou podobu. V bezmála 15 kilometrové délce bude odklánět z centra Hradce Králové kamiony a zbylou tranzitní dopravu komunikace o dvou pruzích.

„Je navržena jako silnice I. třídy S 11,5/80,“ konkretizovala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Severní tangenta, která bude dalším z obchvatů krajského města a povede z Plotiště nad Labem k Třebechovicím pod Orebem, si však na zahájení výstavby ještě počká.

V současné chvíli ŘSD stále projednává a upřesňuje studii proveditelnosti.

„A minimálně další tři měsíce se bude ještě projednávat,“ uvedla Ledvinová.

Studie pak bude nástinem proto, pro jaký „přepravní proud“ bude severní tangenta sloužit. V neposlední řadě jak ji půjde zasadit do území, a také jaké finanční náklady budou na její výstavbu zapotřebí.

Přestože s postupujícími kroky a razítky se vize severního obchvatu krajského města stává reálnější, stavební stroje jen tak nevyjedou. V loňském roce ŘSD informovalo o tom, že s výstavbou chce začít nejdříve za osm až devět let. Předběžný hovoří o začátku jara 2027.

Úleva má přijít i z druhé strany

Zatímco plánovaná tangenta má městu ulevit ze severní strany a odklonit z města například kamiony směřující každodenně do a z průmyslové zóny na Rychnovsku, z jižní strany to bude dostavba dálnice D35, která se má zapsat do proměny dopravy v Hradci Králové. Její výstavba probíhá po dílčích etapách.