Jednoznačně nejdůležitější změnou je uzavření Hradecké ulice od vědecké knihovny směrem k Miletě. Spojení centra města s Moravským Předměstím vede Brněnskou ulicí. Neprůjezdný je také příjezd od Benešovy třídy kolem sídla záchranky.

Rekonstrukce vytížené křižovatky Mileta v Hradci Králové by měla začít v roce 2024.Rekonstrukce vytížené křižovatky Mileta v Hradci Králové začalaZdroj: ŘSD

Obě opatření se projevila již v úterý ráno, kdy na Moravském Předměstí vznikaly kolony aut směřujících do středu Hradce Králové. Problémy byly v Masarykově ulici, kde se před osmou hodinou řada aut táhla až ke křížení s Benešovou třídou, řidiči museli být trpělivější i před křižovatkou Palachovy ulice a Brněnské třídy a v okolí křižovatky Štefánikovy a Zborovské ulice. Po osmé hodině byl již provoz plynulý na všech místech, které s rekonstrukcí souvisejí.

„Uvidíme, jak to bude vypadat ve čtvrtek a v pátek, kdy je na okruhu nejvíc kamionů. Já jezdím linku číslo dvě a očekávám, že problémy by mohly být odpoledne v Brněnské ulici mezi Moravským mostem a kruhovou křižovatkou u čerpací stanice,“ uvedl jeden z řidičů hradeckého dopravního podniku.

Pražský most v Hradci Králové, březen 2024.
Pražský most v centru Hradce se uzavře pro auta. Projedou jen záchranáři a MHD

Před křižovatkou Mileta jsou hlavní směry svedeny do jednoho jízdního pruhu. Během dne se před zúženími tvořily pouze krátké kolony. Příjezd od Zborovské ulice je beze změn.

Provizorní oranžové směrové tabule na příjezdech k silničnímu okruhu v okolí křižovatky nabádají řidiče k objízdným trasám. Směrem od Brna je z Brněnské třídy vedou na Pardubice a Prahu vpravo místo vlevo, stejně jako od Rychnova nad Kněžnou u Tesly.

„Přijeli jsme od Nového Města a navigace nás do nemocnice navedla přes centrum města. Dostali jsme se sem tedy z opačné strany, než jsme zvyklí. Sice to bylo o něco delší, ale byli jsme tu rychle a bez problémů. A možná rychleji než dříve, kdy na křižovatce bývaly velké kolony,“ zamyslel se Karel Ungr z Hronova na Náchodsku.

Právě u nemocnice se změnil dopravní režim při příjezdu od soutoku. Oranžové cedule svádějí řidiče z okruhu za zastávkou MHD a dále je vedou k ulici podél oplocení areálu až k vjezdové bráně směrem od Třebše. Úsek, který byl dosud jednosměrkou, je nyní obousměrný. Příjezd do nemocnice od Zborovské ulice je bez omezení.

Ilustrační foto.
Splašený mustang, evakuace i holubi. Březen na Hradecku ve videích Deníku

„S manželkou jsme přijeli z Havlíčkova Brodu, takže směrem od Pardubic. Zahnul jsem stejně jako vždycky a bez problémů zaparkoval. Jsou tam různá upozornění a šipky, ale pro mě to nebyl problém. Spíš by mě zajímalo, jestli se dostanu do Roudničky, kam chci jet za kamarádem a spoluhráčem muzikantem,“ tápal při pohledu směrem ke křižovatce Libor Siebenbürger. Po ujištění, že odbočení z Milety do Zborovské ulice je možné, se mu ulevilo.

Omezení se týkají také chodců a cyklistů, kteří musejí křižovatku obcházet přes nově zřízený přechod u čerpací stanice v Sokolské ulici nebo u soutoku. Ploty se značkami zakazujícími vstup na staveniště však první den omezení část lidí ignorovala. Jiní po zjištění, že se ocitli v zapovězené zóně, tápali, kudy se mají vydat.

„Jdu do školy z nemocnice, kde máme praxe. O začátku rekonstrukce jsem věděla, ale teprve teď zjišťuji, kudy mám jít, aby to bylo nejkratší. Nechce se mi to celé obcházet, takže půjdu k zastávce u soutoku. Chodím tudy dvakrát týdně, takže mi zacházka nevadí,“ rozhlížela se mezi východem z nemocničního areálu pro pěší a silničním okruhem studentka střední zdravotnické školy, která si nepřála zveřejnění jména.

Uzavření Hradecké ulice si vynutilo vytvoření provizorního spojení se školním areálem v ulici 17. listopadu a s ulicí Heyrovského, kde sídlí například Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy, budova Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany nebo hostel. Příjezd je veden z Brněnské přes jednosměrnou Botanickou ulici, výjezd umožňuje jednosměrka nad domovem mládeže na část Hradecké ulice.

První cyklověž v Hradci Králové stála u nádraží před hotelem Černigovem. Cyklověže ale z Hradce zmizely. Nyní se parkovací dům pro kola do města vrátí.
Návrat cyklověže do Hradce. Mezi stadionem a Flošnou se začne stavět příští rok

Autobusy hromadné dopravy Hradeckou ulici objíždějí přes Sokolskou a Brněnskou ulici k zimnímu stadionu. Namísto zastávky Heyrovského zastavují na náhradní zastávce u čerpací stanice v ulici Sokolská.

První etapa rekonstrukce potrvá třináct měsíců. Na konci dubna příštího roku se práce přesunou do jižní části Milety a doprava bude vedena severně. Mileta by měla být hotová v roce 2026.

„Je to důležitá křižovatka pro propojení jak místní, tak tranzitní dopravy. Zároveň je to řešení, které uleví nejen motoristům, ale i pěším a cyklistům. Z hlediska městských křižovatek jedna z nejdražších, kterou realizujeme,“ komentoval nedávno investici za 524 milionů bez DPH ministr dopravy Martin Kupka. Spolu se státem se na financování podílí také Královéhradecký kraj a z menší části i město.

Stavba se připravovala dlouhá léta a projekt se několikrát měnil. Přestavba je plánovaná na 29 měsíců, pro řidiče se ale otevře dříve. „Prakticky v létě 2026 bychom stavbu měli dokončit z hlediska zprovoznění, pak budou probíhat dokončovací práce, finálně by mělo být hotovo na konci roku,“ upřesnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Mileta by po rekonstrukci měla být podle plánů výše než nyní, a to kvůli gravitačnímu odvodnění nové čtveřice podchodů pro chodce a cyklisty. Přibyde také další odbočovací pruh od mostu U Soutoku směrem do centra a začátek Zborovské ulice se rozšíří na dva pruhy. Vzniknout má také nové napojení fakultní nemocnice na Zborovskou ulici.

Mohlo by vás zajímat: Obří kolo ční nad hradeckým Aldisem. Podívejte se na jedinečné výhledy

Zdroj: Deník/Stanislav Ďoubal