Už jeden měsíc a jsou tu Vánoce. A to znamená jediné: Každoroční nákupní šílenství, na které se obchody připravují už od října. Ne každého však láká prodírání se mezi regály a frontami dalších nešťastníků, kteří zoufale hledají ten správný dárek, a tak raději volí nakupování z pohodlí a tepla svého doma. Čili přes internet.

Kromě ušetřeného času (v některých případech i peněz) si ale dejte pozor. Nebyli byste zdaleka první, komu právě takovéto nakupování pokazilo.

Hledejte certifikáty

Zásad bezpečného elektronického nakupování je vícero. Mezi ty hlavní patří ověřit si prodejce pomocí referencí ostatních zákazníků. Nejrůznější srovnávací portály tuto možnost nabízejí automaticky. Hledejte i certifikáty. V Česku například ten od APEK (Asociace pro elektronickou komerci) a nenakupujte tam, kde prodejce neuvádí kontakt a reklamační podmínky. Pokud nenakupujete od společnosti, ale soukromníka, volte raději platbu dobírkou.

„U nakupování přes internet platí jednoduchá zásada: Vždy si ověřit, kde nakupuji a zda prodejce na svých stránkách uvádí všechny potřebné informace. Je jistější vybírat zboží u prodejců, kteří mají i své kamenné pobočky," upozorňuje tisková mluvčí královéhradecké policie Lenka Burýšková.

Peníze? Jsou pryč…

„Posílat platbu předem je velké riziko. Jen za poslední dobu evidujeme několik takto podvedených zákazníků. Jeden poškozený v aukci vyhrál mobilní telefon v hodnotě téměř sedmi tisíc korun. Ty měl následně převést na bankovní účet inzerenta. Poškozený zmíněnou částku zaslal už v létě a do dneška žádný telefon neobdržel, ani nedostal zpět své peníze. Stejný případ evidují policisté u objednávky tabletu v hodnotě asi sedmi tisíc korun a podobnou zkušenost má také třiatřicetiletá žena, která převodem na bankovní účet zaslala přes dva tisíce korun za inzerovanou součást autosedačky," uvádí výčet podvodů mluvčí pardubické policie Jana Drtinová.

Zajímavé jsou také předměty, které někteří podvodníci zákazníkům posílají. Z balíčků padají kameny, ale třeba i pytlík popcornu, mouky nebo PET lahve…

Někteří prodejci zkouší o něco méně záludnější triky. Na internetu prezentují jiné zboží, než jaké nakonec dodají. Právě takový zážitek má paní Helena. „Babičce jsme k Vánocům chtěli koupit kabelku ze stránek jednoho internetového obchodu. Jenže místo vyhlídnuté vínové kabelky dorazilo jiná, která vůbec neodpovídala fotce," vypráví paní Helena. Tašku ihned vrátila – naštěstí s tím nebyl žádný problém.

Zkušenosti? Dobré

Ne každý má však špatné zážitky. Někteří na internetové nákupy nedají dopustit. „S nákupy přes internet mám, až na výjimky, dobrou zkušenost. Ráda se vyhnu předvánoční panice v kamenných obchodech a objednám si dárky v klidu z domova. S moji maminkou už máme takový systém. Ona mi během roku posílá odkazy, co bych jí mohla dát k Vánocům a já jí to z těch stránek rovnou objednám. Je to tak pohodlnější pro nás pro obě," říká studentka Vlaďka Junková.

Odstoupení od smlouvy? Do dvou týdnů
• Ověřovat, ověřovat, ověřovat… Ne vždy znamená nejnižší cena správnou volbu. Zvlášť nízké ceny jsou podezřelé…
• Zkušenosti ostatních nakupujících – zjistěte si je.
• Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK , SAOP či Heuréka. Katalogu certifikovaných obchodů najdete také zde: www.certifikovany-obchod.cz.
• Má obchodník na svých stránkách identifikační údaje, obchodní a reklamační podmínky? Ze zákona je totiž povinen.
• Dobírka je jistější. Pokud u prodejce nakupujete poprvé, volte tuto platbu. Kartou plaťte jen tam, kde již máte dobrou zkušenost. Platby předem znamenají na internetu velké riziko.
• Doručení zásilky. Seriózní prodejce informuje zákazníka o přijetí objednávky, odeslání  i doručení. Zásilku nepřebírejte, pokud je obal poškozen, nebo je požadována jiná než sjednaná cena.
• Víte, že ze zákona máte právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí?
• Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů.