„Podívej se, co tady udělali,“ rozhořčeně ukazuje ulici v centru města jedna seniorka druhé. „Zrušili parkovací místa, místo toho je tady pruh pro kolaře. Nedá se tady kde zaparkovat a denně tady projedou dva kolaři,“ dodává zhruba sedmdesátiletá žena. Jenže cyklistů tady jen za pět minut napočítal autor článku v poklidném dopoledni deset.
V jednosměrce nahradil podélná stání cyklopruh, a kolaři tak tady mohou jezdit oběma směry. „Je to dobře, byl tady problém s cyklisty, kteří jezdili po chodníku, kde je pokutovala městská policie. I když tady nějaká ta stání pro auta ubyla, tak je to zprůjezdnění města pro cyklisty směrem k nové lávce u Aldisu,“ myslí si Roman Chromý, který zde bydlí.

Pracuje navíc v cykloobchodě v místě, kde Škroupova ulice ústí do třídy Karla IV. „Na druhou stranu je fakt, že ubyla parkovací místa. Člověk musí místa hledat, v některých časech je to dobré, jindy horší, ale místo se tady najde,“ dodává. Přiznává ale, že problém mají třeba kurýrní dodávky.
Podpora alternativní dopravy je jednou z priorit nového vedení města, které řídí krajské město 9 měsíců. A právě cyklopruh ve Škroupově ulici je první viditelnější změnou. „Je potřeba si uvědomit, že se jedná o první opatření tohoto typu. Budeme teď analyzovat, jestli jsou v pořádku všechna opatření, která jsou s tím spojena, to znamená parkování vozidel, příjemnost pro cyklisty, kvalita povrchu. Případně můžeme opatření optimalizovat,“ vysvětluje náměstek hradecké primátorky Lukáš Řádek (TOP 09).
Opozice změny kritizuje
Opoziční zastupitel Denis Doksanský má k novince své výhrady: „Já jezdím na kole docela hodně a nešťastné je, že cyklopruh je hodně hrbolatý, na kole je to za trest,“ říká místopředseda zastupitelského klubu hnutí ANO. Ten si myslí, že úbytek dvacítky parkovacích míst poškozuje místní obchodníky. „Podpora cyklistů by neměla cíleně znepříjemňovat život lidem s auty. V tomto smyslu máme obavy, aby takzvaná udržitelná doprava nepřinášela obdobná omezování jako v Praze,“ doplňuje.
Radnice chystá postupně další opatření. Postupovat ale chce rozvážně na základě analýz a dat. „Opatření pro zklidňování dopravy v některých částech města, řekněme upřednostňování chodců a cyklistů, patří do udržitelné mobility, do měst 21. století. S tím může souviset i regulace automobilové dopravy,“ vysvětluje Lukáš Řádek.
Problém narůstající automobilové dopravy připomněl v pátek Den bez aut, kdy se odpoledne zavřela pro automobily část Gočárovy třídy. „Očekáváme, že Hradečáci uvidí, že nejenom auty je město živo, že můžeme chodit pěšky, jezdit na kole, koloběžce a že i centrum města může ožít alternativními způsoby pohybu,“ myslí si hradecká primátorka Pavlína Springerová (HDK).

Město chystá plán, jak oprášit okřídlené přízvisko Hradce „město cyklistů“. „Podařilo se nám zřejmě odblokovat letitou nedořešenou situaci mezi městem a resortem zemědělství na ulici Jana Černého. Je skutečně ostudné, že dosud nebyla dořešená cyklostezka z centra města na letiště,“ slibuje náměstek primátorky Řádek.
Hradec chce také optimalizovat stávají cyklostezky. To se třeba týká těch na velkém městském okruhu. Další zlepšení má pro chodce a cyklisty přinést přestavba křižovatky Mileta. Začne v příštím roce a vzniknou tady podchody.