Důležitým milníkem je vyhlášení tendru na projektanta dokumentace pro stavební povolení modernizace traťového úseku od odbočky Kanín nedaleko Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou. Projekt zahrnuje zdvoukolejnění trati, na které se díky několika přeložkám zvýší rychlost až na 160 kilometrů v hodině. Zahájení stavby se plánuje v průběhu roku 2026 a práce potrvají více než tři roky.

Stavbaří pracují na mostě přes Labe, konkrétně na jeho střední nejdelší části, kde se svařuje Langrův trámec. Ten pomocí táhel ponese celou váhu mostu. Díky tomu odstraníme původní pilíř uprostřed řeky, tím se zlepší její splavnost.
VIDEO: Nový vzhled železnice z Pardubic do Hradce. Most přes Labe čeká vysunutí

Jak uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda, počítá se se zdvoukolejněním a modernizací přibližně 19 kilometrů dlouhého traťového úseku odbočka Kanín – Chlumec nad Cidlinou, který se nachází na frekventované trase z Prahy do Hradce Králové: „Hlavními benefity budou zvýšení rychlosti a zlepšení podmínek pro nákladní dopravu, ke kterým dojde díky přeložení částí trati do nových úseků s většími poloměry oblouků a příznivějšími sklony. Stanice Dobšice nad Cidlinou, Převýšov a Chlumec nad Cidlinou získají bezbariérová nástupiště v normové výšce 550 milimetrů nad kolejí, což umožní snadnější výstup a nástup cestujících se sníženou schopností pohybu a orientace.“

Zároveň se koleje prodlouží tak, aby umožňovaly jízdu a obsluhu nákladních vlaků dlouhých 740 metrů.

„Stanice Choťovice bude zrušena a nahrazena odbočkou umožňující přejíždění vlaků mezi traťovými kolejemi. Traťová rychlost se zvýší až na 160 kilometrů v hodině. K jejím dílčím omezením však dojde kvůli respektování ekologicky citlivých území a vedení trasy v Převýšově, což umožní zachování stávající nádražní budovy. Kompletní modernizace trati přinese také zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy,“ vysvětluje Gavenda.

Jedny z posledních mechanických závor v kraji mají na dvou železničních přejezdech v Doudlebách nad Orlicí na Rychnovsku. Již více než třicet let na jednom z nich až osmdesátkrát za směnu zatočí klikou Petr Dušek.
Zatočí klikou a závory jdou dolů. Na doudlebských přejezdech se zastavil čas

Předpokládaná hodnota zakázky na projektové práce je 254 milionů korun. Na konci loňského roku už Správa železnic zažádala o vydání územního rozhodnutí. Těsně před vyhlášením je pak také výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace na modernizaci navazujícího úseku z Chlumce nad Cidlinou do Hradce Králové.