České dráhy včera v Pardubicích a v Hradci Králové představily nový jízdní řád, platný od 14. prosince. Jako každý rok, i tentokrát slibovaly větší komfort, vyšší rychlost, více vlaků.

Už k tomu opomněly dodat, že také za více peněz. Každá jízdenka bude zhruba o dvě koruny dražší. Jedno, jestli pojedete z Pardubic do Stéblové nebo do Plzně. V procentuálním vyjádření železnice podraží o 7,5 procenta.

Na upozornění Deníku ale tentokrát – poprvé po několika letech – železničáři neargumentovali zlepšováním služeb a menšími zpožděními, o kterých se dá navzdory proklamacím pochybovat, ale mnohem lapidárněji a srozumitelněji.

„Důvodů je několik. Především zvýšení DPH, které jsme vloni do cen jízdného nepromítli, nyní je však už situace neudržitelná. Zvyšují se i ceny energií, především elektřiny, více stojí i údržba vlaků, tři miliardy jsme také letos dali do investic,“ vysvětloval mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

A vedle propagace cestování stále rychlejším pendolinem, na které většina Východočechů stejně nemá, Šťáhlavský připomněl stále se rozšiřující nabídku slevových akcí a zvýhodněných jízdenek; ve kterých se ovšem nevyznají ani mnohé pokladní, natož cestující.

Šťáhlavský však odmítl výhradu, že tyto akce umí využívat jen malá skupina cestujících, a že tak slouží jen jako falešná zástěrka všeobecného zdražování jízdného.

„Nedávno jsem slyšel historku, že ve vlacích s fanoušky fotbalového Baníku Ostrava na utkání s pražskou Spartou jich naprostá většina jede načerno, bez jízdenky. Ukázalo se, že je tomu jinak. Opravdu, klasickou papírovou jízdenku má jen 20 procent z nich. Ale 80 procent dalších jede například na výhodnou ČD NET,“ sdělil.

„Informací o slevách je spousta, a cestující si je dnes – i díky internetu – už dokážou najít,“ dodal mluvčí.