Z hlediska provozu je druhé nejvytíženější v republice, hned po pražské Ruzyni. „Řada lidí si myslí, že se na hradeckém letišti nic neděje, ale je tu cvrkot,“ říká ředitel Leteckých služeb Hradec Králové Vladimír Griga. Jen za loňský rok letiště zaznamenalo 77 tisíc pohybů.

Podle ředitele za druhé místo v pomyslném žebříčku mohou hlavně letecké školy, kterých je na letišti hned pět. Své letové dovednosti na hradeckém letišti cvičí také zahraniční piloti. Nad letištěm krouží i ve vojenských helikoptérách, které jsou ale podle některých místních příliš hlučné. „Samozřejmě se snažíme přijímat řadu opatření na zmírnění dopadů na občany žijící v okolí letiště,“ uvedl Vladimír Griga a doplnil, že od 1. dubna je výcvik na okruzích pro vrtulníky časově omezen. Nově mohou létat pouze do 16 hodin a v sobotu jen do 14 hodin.

Lety do zahraničí

Letiště ale obyvatelům krajského města přináší i řadu výhod. Jednou z nich je samozřejmě i možnost jednoduše vycestovat, a to i do zahraničí. „Můžete odtud odletět prakticky kamkoliv do světa,“ potvrdil ředitel. Stačí si najmout letadlo některé ze dvou soukromých firem, které na hradeckém letišti působí.

Doletět do ciziny Hradečané mohou například díky službě Aerotaxi firmy DSA. „Službu je možné si objednat přímo u majitele či provozovatele letadla, kterému je potřeba sdělit indicie k letu,“ vysvětlila Ivana Veisová ze společnosti DSA. Podle Veisové tuto službu lidé využívají několikrát týdně, a to k obchodním i turistickým cestám. Letadla z Hradce míří především do zemí střední Evropy.

Náhrada za Pardubice

Na hradecké letiště by se mohl dočasně přesunout civilní provoz letiště Pardubice. Na pardubickém letišti se totiž v říjnu a listopadu budou opravovat pojížděcí plochy. Z technického hlediska hradecké letiště vyhovuje, potíž by mohla být jen s odbavením cestujících.

Pro hradecké letiště by dvouměsíční záskok znamenal zhruba 40 letů navíc. „To by neměl být problém pro letiště ani pro obyvatele okolních částí,“ myslí si Vladimír Griga. Zatím ale není nic rozhodnuto. Nyní záleží na tom, zda budou Hradec akceptovat dopravci, kteří z pardubického letiště létají. Na jejich vyjádření se čeká.

Letiště má před sebou jeden mezník. Díky němu by si Hradec připsal celorepublikové prvenství. Letadla by zde mohla jako na jediném letišti v Česku přistávat i za zhoršených povětrnostních podmínek. „Ministerstvo dopravy připravuje pilotní projekt zavedení letu IFR (ztížené povětrnostní podmínky) se službou AFIS. Ministerstvo si vybralo hradecké letiště, jelikož splňuje všechna kritéria,“ prozradil Vladimír Griga.

Legislativní část projektu již ministerstvo dokončilo, nyní bude potřeba požadovaná opatření zapracovat do letištní dokumentace. Griga věří, že se projekt v dohledné době podaří dotáhnout do konce. Zavedení uvedených postupů by podle ředitele letiště posunulo na vyšší úroveň a stalo by se zajímavějším i pro jiné uživatele.

Kočky i bezdomovci

Hradecké letiště vzniklo ve dvacátých let 20. století za podpory tehdejšího starosty města Františka Ulricha. Využívali ho především vojáci, armáda ale letiště před lety opustila a v roce 2003 ho přenechala městu. Některé budovy zůstaly nevyužité a chátrají, jiné našly svůj nový účel.

V areálu lidé najdou například technologické centrum, kompostárnu, odtahové parkoviště, zkušebny hudebních kapel, ale i zimní noclehárnu pro bezdomovce či depozitum pro kočky. V blízkosti vstupní brány si lidé mohou prohlédnout i pomník Dukelských hrdinů.

K hradeckému letišti neodmyslitelně patří mezinárodní letecký festival CIAF. Od 1. do 2. září se bude konat již pětadvacátý ročník přehlídky létajících strojů. Hradecké letiště plní i funkci kulturní. V létě se v části Festivalpark pořádá hned několik hudebních festivalů, nejznámější jsou Rock for People a Hip Hop Kemp.