Ještě pár týdnů bude svinarskou součástí železný most plukovníka Šrámka. Most, který přežil dvě světové války se nad Orlicí klene 111 let. Další „narozeniny“ však již neoslaví.

„V minulém týdnu jsem podepsal výzvu k předání staveniště. V nejbližších dnech si jej tak převezme zhotovitel nového mostu,“ řekl krajský radní Václav Řehoř k mostu, který je z důvodu havarijního stavu od ledna minulého roku uzavřen pro všechnu automobilovou dopravu a slouží jen jako lávka pro chodce či cyklisty.

„Přípravné práce na demolici začnou příští týden,“ doplnil informaci ředitel Údržby silnic Jiří Brandejs.

Ještě než se však dělníci pustí do demoliční práce, musí se stavebníci i investor vypořádat s provizorním přemostěním Orlice. K němu se využije stávající lávka, která je součástí mostu.

„Tato lávka však teď není bezpečná. I její zavěšení, které je propojené s mostem, je v havarijním stavu. Samotná lávka však v havarijním stavu není,“ dodal Jiří Brandejs.

Dělníci se tak nejdříve pustí do nových podpěr, které lávku ponesou. Poté se na stávající most položí všechny inženýrské sítě, které pod jeho konstrukcí vedou. Teprve poté dojde k přemístění lávky na nové podpěry, které ponesou i inženýrské sítě.

Po novém mostě do konce roku

„Po této přípravné činnosti dojde k odstranění mostu,“ dodal Jiří Brandej, který předpokládá, že se demoliční četa na kovovou konstrukci dostane v druhé polovině května. Podle hradecké radnice, která by chtěla zachovat fragment mostu pro budoucí generace, by měli dělníci části mostu přemístit na městský pozemek, který se nachází jen pár desítek metrů od současného přemostění.

Nový most, jež kraj vyjde na necelých 70 milionů korun, by se měl otevřít ještě do konce letošního roku. Nejpozdější požadovaná lhůta pro jeho dokončení je konec srpna 2019.

„Trváme na tom, aby most byl nejdéle 4. listopadu 2018 zprůjezdněn a mohl být funkční v režimu předčasného užívání stavby,“ uvedl před nedávnem náměstek hejtmana Martin Červíček.

Rozpětí nového mostního objektu bude 75 metrů. Plány počítají se dvěma jízdními pruhy pro automobily a chodník pro chodce a cyklisty.