Ke konci července bylo na adrese Magistrátu města Hradce Králové hlášeno takových lidí 1937. Přitom ještě před čtyřmi lety jich bylo jen 1267.

Adresu si na radnici ale sami dát nemůžete. „Ocitnout se na takzvané „úřední adrese" je však možné na základě výstupu správního řízení zahájeného podáním žádosti o zrušení trvalého pobytu," potvrdila Magdaléna Vlčková, mluvčí královéhradeckého magistrátu.

Žádost o zrušení trvalého pobytu nejčastěji podávají lidé své partnery, zejména po rozvodu manželství, kdy se bývalý manžel či manželka odstěhuje, ale trvalý pobyt si nezmění.

„Poměrně často se úřad setkává i s žádostmi rodičů o zrušení trvalého pobytu svých zletilých dětí například kvůli strachu z exekutorů. Dále se na úřední adrese ocitají i ti, kteří prodali svou nemovitost novým majitelům, ale trvalý pobyt si nezměnili, v takovém případě podávají žádost o zrušení trvalého pobytu původních majitelů ti noví," vysvětlila Ľudmila Ducháčová, vedoucí odboru správního Magistrátu města Hradec Králové.

Zrušení trvalého pobytu není snadné

Pokud ale chcete někomu zrušit trvalý pobyt nebo si sami nahlásit adresu na magistrát, musíte splnit dvě podmínky: nesmíte užívat byt či dům, kde jste měli nahlášený trvalý pobyt a zároveň nesmíte být nájemcem ani majitelem tohoto objektu.

Na úřední adrese se také ocitnou  lidé, kteří nahlásili ukončení trvalého pobytu na území České republiky, nebo ti, kteří se do republiky vracejí a nemají možnost se přihlásit na konkrétní adrese. „Takových případů je však méně v porovnání s předchozími," zakončila Vlčková.