Především ve večerních hodinách mají na větších nádražích početní převahu lidé, kteří rozhodně nikam cestovat nehodlají. Ať už jde o bezdomovce, notorické pijáky alkoholu nebo lidi, kteří obtěžují cestující jiným způsobem. Na nádražích v minulosti nacházeli bezdomovci azyl především v čekárnách, jejich počet se však výrazně snížil. Lidé bez domova se tedy přesunuli do hal, kde obsazují lavice určené především pro cestující veřejnost.

Čekárna na hradeckém hlavním nádraží byla zrušena již před několika lety. „Čekárna je tu speciálně pro matky s dětmi. Klíče od ní jsou k dispozici v ČD centru a je pod dohledem kamery. V hale, kde jsou umístěny lavice, se vyskytují pouze dílčí problémy, ale spolupráce s městskou policií je na velmi dobré úrovni. Pochůzky tady vykonává městská i státní policie. Navíc sídlo mají blízko nádraží, takže pokud se něco děje, jsou tady během pěti minut,“ říká Robert Moravčík, ředitel centra osobní dopravy v Hradci Králové.

Hala hlavního nádraží se kvůli úklidu zavírá mezi třiadvacátou a třetí hodinou ranní, v této době sem přijíždí pouze jeden vlak. Na hradeckém hlavním nádraží problémů spjatých s bezdomovci oproti minulým letům ubylo, městští strážníci tu přesto mají práce stále dost.

„Dá se říci, že k hlavnímu nádraží vyjíždíme docela často, a to i několikrát týdně. Problémy tam stále jsou, ale netýkají se jen bezdomovců. Někteří lidé se válejí po lavičkách, nebo porušují městskou vyhlášku o pití alkoholu na veřejnosti, dělají nepořádek, obtěžují cestující či kouří na místech, kde je to zakázané,“ uvádí mluvčí městské policie Eva Čížková. „Strážníci sem pravidelně docházejí v rámci pochůzky,“ dodala Eva Čížková.

Na pardubickém hlavním nádraží dokonce zajišťuje bezpečnost cestujících a klid v hale v nočních hodinách soukromá bezpečnostní agentura.
„Bezdomovci a podobná individua se obvykle objevují v odbavovacích halách a ne přímo v čekárnách. Ostatně současný trend jak u nás, tak obecně v Evropě, je nahrazovat čekárny buď místy na čekání v halách stanic, v přístřešcích na nástupištích, nebo čekáním v bistru nebo v restauraci,“ řekl Deníku Petr Šťáhlavský z tiskového odboru Českých drah.

Počet čekáren obecně klesá. Lze předpokládat, že z našich nádraží klasická čekárna postupně zcela zmizí. Náhradou mají být čekárenské zóny. Špinavé a nebezpečné okolí nádražních budov je problémem i v jiných státech, ale na Západě už několik let za pomoci policie a vyhlášek proti bezdomovcům bojují.

S vykazováním problémových osob ze stanic pomáhá policie, lidé se však na některých nástupištích stále bojí. O sebe i o své osobní věci.
„Zahájili jsme také některé projekty modernizací stanic, jež mají eliminovat místa, která by byla zajímavá pro bezdomovce. Například odstranění lavic, na kterých lze spát, odstranění nejrůznějších architektonických prvků umožňujících posedávání, polehávání, spaní a podobně,“ doplnil Petr Šťáhlavský.

Lukáš Holeček

Nádraží