Rok a půl života. Právě tolik strávil Jaroslav Kott, předseda sdružení Světla pro Hradec a zároveň projektant osvětlení, bojem za lépe nasvícené náměstí 28. října a ulic Dukelská a S. K. Neumanna. Není sám, kdo si stýská, že je tu tma. Stížnosti přicházejí i od dalších Hradečáků. Jenže město dělá mrtvého brouka. Lampy sice o něco snížilo, čímž situaci zlepšilo, k ideálu je však stále daleko.

Kam se ztratily miliony?
Desítky dopisů i dvě trestní oznámení na investora, tedy město. I tímhle způsobem se snaží Jaroslav Kott přimět magistrát, aby se špatným osvětlením „něco udělal". Jedno z trestních oznámení hovořilo i o podezření z podvodu. "Svítidla, která jsou na náměstí a v navazujících ulicích, mají hodnotu 19,5 tisíce, v rozpočtu je ale uvedeno 120 tisíc. Celkem je tu 24 lamp. Kam se tedy ztratily ty více než dva miliony?" ptá se předseda sdružení Světlo pro Hradec.

„Výsledky ukazují, že je tam větší světelnost, zlepšilo se i osvětlení fasád. Samozřejmě se to ale nemůže srovnávat s Riegrovým náměstím, které je naopak přesvíceno," říká náměstek primátora Jindřich Vedlich, podle něhož město  neuvažuje o tom, že by pro zlepšení osvětlení podnikalo jakékoliv další kroky.

„Nejde o to, že se sem lampy absolutně nehodí a připomínají hokejky, ale hlavně o tu tmu. Stačí, aby přestaly svítit výlohy obchodů a střídají se tu pruhy světla a úplné tmy," poukazuje pan Kott a dodává, že s takovým paskvilem se nesetkal nikde na světě.

„Na místě jsem prováděl srovnávací měření, a o něco se to zlepšilo. V zásadě se dá říct, že projektant udělal vše podle normy, nicméně nebyly vzaty v úvahu všechny souvislosti," naznačuje s opatrností Lubomír Mudroň z hradeckého Artlite Studio, které provádí návrhy osvětlení.

V souvislosti nebylo vzato například zmiňované Riegrovo náměstí, které je osvětleno nadstandardně, v terminologii světel A1. Třída S. K. Neumanna, která  na prostor před nádražím navazuje, je pak v třídě S3. Tedy o hodně nižší. Sousední prostory by se přitom neměly lišit o více než dvě kategorie – projektant však řešil pouze svou zakázku a po okolí se nepodíval. O nějakém souvislém osvětlení tu proto nemůže být řeč.

„Osvětlení je v každém případě slabší, než bylo před rekonstrukcí," přiznává Leo Sedláček z hradeckého dopravního podniku. Situace však podle něho není vyhrocená. „Řidiči osvětlení připomínkovali a nechci říct, že si na situaci zvykli, nicméně si myslím, že není nebezpečná," uzavírá Sedláček.