Síť Deníků hledá spojení s místními čtenáři
Jako součást velkého procesu modernizace své sítě místních deníků Deník v České republice, odstartovalo 2. dubna vydavatelství Vltava-Labe-Press (VLP), které má německého majitele, masivní marketingovou kampaň zaměřenou na konsolidaci pozice deníku v městech po celé zemi.
S názvem "Den s Deníkem" je kampaň první z řady plánů marketingu plánovaných na rok 2007. Během této kampaně, která poběží do konce června, se tým VLP setkává se čtenáři z více než 500 českých měst.
"V každém z těchto měst prožíváme s občany celý den", řekl Roman Gallo, ředitel redakcí a šéfredaktor sítě Deníku. V každém městě organizují noviny debaty na téma, které je v daném místě předmětem zájmu, jako např. nedostatečný počet obchodů, nebezpečné semafory nebo chybějící bankomaty. Ještě před takovým setkáním jsou o tématu čtenáři informováni v místním vydání Deníku.
Tento krok není zaměřen pouze na získání většího počtu čtenářů, zároveň ukazuje, že noviny chtějí pomoci lidem řešit jejich problémy, řekl Gallo. Setkání budou zahrnovat také koncerty místních skupin a programy pro děti.
Kampaně přicházejí uprostřed dlouhodobých reforem ve VLP, které začaly v dubnu startem modelu zpravodajských webových stránek, které mají doplňovat tištěné vydání novin. "VLP si vybírá jiný koncept multimedií než jiná vydavatelství v České republice", řekl Gallo. "Jde o plnou ‘multimedializaci’ redakce." To znamená, že webové stránky nebudou připravovány pouze online specialisty společnosti. Všichni členové redakce, celkem 700 novinářů, bude zapojeno v procesu naplňování jak tištěné tak i internetové verze novin. V každé ze 75 regionálních redakcí jeden nebo dva redaktoři třídí články na webu. Očekává se, že investice na zaměstnání nových online redaktorů a zavedení technologie pro tento projekt budou stát VLP v tomto roce několik "desítek milionů" korun, řekl Gallo.
Prostřednictvím tohoto pokrytí místních událostí se chce VLP ustanovit jako jediný skutečný vydavatel místního zpravodajství. "Proto tedy nevydáváme pouze jedinou webovou stranu, ale 75, jednu pro každé místní vydání Deníku," řekl Gallo.
Čtenáři mohou například vstoupit do místního zpravodajství od Prachatic v jižních Čechách, po Karvinou na severní Moravě a webové stránky nabízejí zároveň celostátně aktualizované zprávy ze sportu, zahraničí, ekonomiky a kultury. Redakční reforma ve VLP je také zaměřena na budování tradice místní žurnalistiky v České republice, formě žurnalistiky, která zapojuje čtenáře, aby vydávali jejich vlastní materiály.
Deník hostí každodenní stránku "čtenáře-reportéra" s příspěvky od čtenářů. "Často je kvalita příspěvků od čtenáře-reportéra srovnatelná s tím, co vytvářejí profesionální novináři", řekl Gallo.
Deník je druhým největším deníkem v zemi s kombinovaným prodaným nákladem přes 330,000 deníků v lednu 2007. Největším deníkem, pokud jde o náklad, zůstává bulvární Blesk, vydávaný švýcarským Ringierem, který má více než 450,000 prodaných výtisků denně, podle údajů od ABC ČR (Audit Bureau of Circulations ČR).
VLP byl třetím největším vydavatelem v zemi podle příjmů z inzerce v roce 2006, z celkovým příjmem 2,5 miliardy (89,5 milionů EUR), přibližně o 149 milionů více než v předchozím roce. Mafra, která má německé majitele, vydavatel deníku Mladá fronta Dnes, byla první, následována Ringierem. Podle údajů z průzkumu společnosti TNS Media Inteligence dosáhla celková částka zaplacená za inzerci v tištěných médiích v loňském roce 19,03 miliardy korun.