Jaký dopad bude mít plán ministerstva dopravy zpoplatnit silnice I. třídy, by mu mohli vyprávět obyvatelé Libřic, Královy Lhoty či dalších obcí ležících v paralele s „jedničkou“ z Hradce Králové do Náchoda. Na této tepně přibyly mýtné brány už před pár lety, a někteří řidiči kamionů proto začali hledat alternativní trasy skrz malé obce. „Je to už neúnosné. Denně tu projede tak šest tisíc aut, kdy každé sedmé je právě kamion,“ uvedla starostka Libřic Eva Hynková. Podle ní se překonání silnice mnohdy rovná hazardu se životem. „Když třeba člověk potřebuje přejít na druhou stranu jen kvůli tomu, aby si zašel koupit rohlíky, musí počkat, než se převalí tak šedesátka aut a utvoří se nějaká mezera,“ uvedla starostka a přidala svoji čerstvou zkušenost: „Nedávno jsem potřebovala přejít křižovatku a nakonec to dopadlo tak, že mě vzal kolega autem s tím, že by byl nerad, aby mě někdo srazil.
Podobné zkušenosti má i její kolega z nedaleké Královy Lhoty Jiří Novák. „Ta situace je opravdu neudržitelná. U nás je o však ovlivněno i tím, že přes nás jezdí kamiony jak do Kvasin, tak do cukrovaru v Českém Meziříčí. Ale na to, abychom to nějak změnili, jsme malí páni,“ uvedl Jiří Novák, který chápe obavy starostů z obcí, v jejichž okolí se o zpoplatnění silnic uvažuje. Například na Jičínsku, kde se budou řidiči zřejmě vyhýbat mýtnému cestou přes obce Popovice, Tuř a Konecchlumí.
Silnice jsou už nyní přetížené
„To bude asi malér. Už nyní si přes nás zkracují cestu Poláci s kamiony, dál si to ani nechci představit. Silnice jsou jednoznačně přetížené a potřebují opravit. Nevím, jestli mýtné něco vyřeší,“ nechal se slyšet starosta Konecchlumí Rostislav Němec, který však připouští, že kamiony by mohly vytěsnit z vesnic dopravní značky.
Ministerský plán zvedl ze židle náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu Martina Červíčka: „Z pohledu oblasti dopravy jsme se zatím dočkali mnoha loňských slibů a jejich letošních smetení pod stůl. Stačí si vzpomenout na nenaplněné sliby o čtyř miliardách na opravy krajských silnic nebo nově slib o nulovém mýtu, který opět nebude splněn. Nicméně zase se slibuje, že nám to nějak bude nahrazeno.“
Podle hejtmana Jiřího Štěpána však bude důležité, jaké kompenzace ministerstvo za rozšíření mýta nabídne. „Podle mě to není dobrý nápad. Ale dalo by se o něm diskutovat v případě, kdyby nám stát garantoval, že peníze, které na mýtu ze silnic prvních tříd vybere, by šly kraji, který by z nich mohl spravovat silnice druhých a třetích tříd. Tedy těch, které kamiony zničí.“