Už přes dva měsíce je trojice železničních přejezdů v Třebechovicích pod Orebem, na kterých často tragicky vyhasínaly lidské životy při střetech aut s vlaky, opatřena závorami. Třebechovická radnice ve spolupráci se železničáři tak po letech vyřešila dlouholetý palčivý problém.

Na přejezdech se umíralo

„Jsem přesvědčen, že se ve spolupráci se SŽDC podařilo zrealizovat projekt, který z pohledu statistik bude předcházet ztrátám na lidských životech,“ uvedl třebechovický starosta Jiří Němec. Vedení obce se tak přibližně po sedmi letech snah a jednání podařilo lépe zabezpečit železniční přejezdy v ulicích na Pardubické, Na Stavě a Týnišťské.

„Začali jsme o to usilovat v roce 2011,“ dodal Jiří Němec s tím, že celý projekt se podařilo úspěšně dotáhnout do konce začátkem letošního května.

Kromě samotných závor, které jsou hlavními novinkami a ušetří zbytečně zmařené lidské životy, místa sleduje i kamerový systém SŽDC.

Trojice železničních přejezdů byla v minulosti velkým strašákem. Především kvůli nepozornosti řidičů, zde vyhaslo několik lidských životů. Jedním z posledních tragických případů byla nehoda z poloviny října roku 2015. Na přejezdu v ulici Na Stavě přišla po srážce s vlakem o život třiadvacetiletá řidička.

K jedné z nejtragičtějších nehod došlo v Třebechovicích před téměř 27 lety. V roce 1990 se na závorami nechráněném přejezdu v Pardubické ulici srazil vlak s autobusem. Následky byly děsivé: šest mrtvých a pět těžce zraněných lidí.

Ani třetí ze železničních přejezdů se tragédiím nevyhnul. V Týnišťské ulici u benzinové stanice před několika lety došlo ke kolizi osobního auta s vlakem se smrtelnými následky.

Chyba bývá na straně řidičů

Podle policie bývá nejčastější příčinou nehody na železničním přejezdu chyba řidiče. I tragické události na třebechovických přejezdech tato fakta v minulosti potvrzovala. Ať se jedná o prosté přehlédnutí blikajících výstražných světel či úmyslný risk, následky takových nehod bývají ve většině případů fatální.

Bezpečnostní prvky – jakými jsou závory, které vytvoří alespoň psychologicky „nepřekonatelnou“ překážku – výrazně sníží možnost pochybení řidiče.

Vytouženého lepšího zabezpečení se třebechovické radnici po letech podařilo dosáhnout. Nicméně opět platí, že zásadní je lidský faktor a ani závory nefungují jako prevence před nehodami stoprocentně. Typickým odstrašujícím příkladem je nehoda u Studénky, ke které došlo před dvěma lety. Řidič kamionu vjel na přejezd i přes výstražná upozornění. Posléze zazmatkoval a několikatunový kamion nechal „zablokovaný“ na kolejišti mezi závorami, přestože ty jsou stavěny tak, aby se daly jednoduše v krajním případě prorazit. Následná srážka s vlakem přinesla opět smutná čísla: tři mrtví a kolem dvaceti zraněných.

Podle policie platí jednoduchá zásada: být na přejezdech jako řidič obezřetný a v žádném případě neriskovat.