Je to už omšelé klišé, ale tváří v tvář pohledu do tragických statistik dopravních nehod za prázdniny nelze jinak: Kam zmizelo kouzlo bodového systému? Zatímco vloni v létě zemřelo na východočeských silnicích 20 lidí, letos je křížků skoro o polovinu více: osmadvacet. O třetinu vzrostl i počet zraněných.

Bodový systém, kterého se řidiči báli jako čert kříže, začal platit právě 1. července 2006. A první týdny bylo na silnicích opravdu bezpečno. Ale řidiči se brzy otrkali. Vůbec nejtragičtější byla letošní sobota 18. srpna, kdy jen v Pardubickém kraji zemřeli pod koly aut čtyři lidé.

„Ještě v červnu jsme přitom oproti loňsku evidovali o osm mrtvých méně,“ posteskl si šéf východočeské dopravní policie Karel Bušta. Příčinu tragického trendu přiznávají už i samotní policisté: je nás na silnicích málo vidět. Bodejť by ovšem nebylo, když kvůli novému služebnímu zákonu odcházejí policisté po desítkách a další úprk se čeká s koncem roku. „Z 386 tabulkových míst je nyní neobsazeno 70,“ sdělil Bušta.

Situaci by měly zlepšit nové Škody Octavie s radary a v civilním provedení. Ty by mělo do konce roku získat po dvou kusech každé okresbní policejní ředitelství. Policisté slibují, že se nyní zaměří nejen na dodržování rychlosti v obcích, ale i na správné předjíždění a další nebezpečné přestupky.

„Po začátku bodového systému jsem začal jezdit jako všichni ostatní. Takže v obci padesátkou, ale mimo ni sto třicet, abych zpoždění dohnal,“ svěřil se Deníku Milan Zahájský z Třemošnice na Chrudimsku.