Na pomyslném žebříčku silnic, kde nejčastěji umírají lidé, je komunikace z Hradce na Náchod na třetím místě. Od začátku loňského roku tady zemřeli dva lidé, těžká zranění a další vážné následky už ale policie nedopočítá.

„Horší úseky jsou na staré cestě do Prahy, kde vyhaslo za stejnou dobu devět životů, a také na výpadovce na Jičín od Všestar po Sadovou. Tam evidujeme tři mrtvé,“ uvedla mluvčí hradecké policie Anna Pešavová.

Smutný primát tak patří silnici, kterou měla nahradit dálnice D11 z Hradce do Poděbrad. „Přitom je to rovná cesta. V 99 procentech smrtelných nehod jde o selhání lidského faktoru,“ řekl dopravní specialista hradecké policie Lubomír Šitina.

Základní chybou řidičů je podle vedoucího dopravního inspektorátu policie Michala Vaňka ignorace značek. „Lidé by je měli respektovat. A na rychlostních silnicích se chovat stejně jako v běžném provozu a zbytečně neriskovat.“

Podle Zbyňka Kusého, generálního manažera hokejového klubu HC Moeller Pardubice, kde Lubina působí jako asistent trenéra, se šoféři často přeceňují a za velkou částí nehod je také špatný stav silnic. „V Česku je nevyvinutá infrastruktura. Máme málo dálnic. Navíc v poslední době přišly do republiky moderní vozy a ne všichni je zvládají. Když jsem jezdil do Prahy, tak nebyl den, aby tam nebyla nehoda. Na každém třetím kilometru je kříž. Stejná tragdéie je cestou na Náchod.“

Situaci nezlepšil bodový systém ani častější hlídkování policistů na rizikových místech. Strážci zákona přiznávají, že na zmírnění tragických následků jsou krátcí.

„Téměř všechny možnosti jsme vyčerpali. Mimoúrovňových křížení se jen tak nedočkáme. Jeden z nebezpečných úseků je třeba u Trotiny, kde je problémová křižovatka, a řidiči se navíc často věnují dění mimo silnici místo řízení. Chceme tam ještě zvýraznit značení a snížit rychlost, ale víme, že lidé budou nadávat,“ míní Šitina.