Seženete staré lahve, umyjete je, rozřežete a z vršků uděláte třeba zvonky a ze spodní části pak sklenice, vázy, nebo svíčky. Takový je koncept studentské firmy Botelo, kterou v září v rámci podnikatelské výuky založili studenti hradecké obchodní akademie. „Chtěli jsme něco ekologického. Hodně z nás slavilo osmnáctiny a potom jsme vynášeli prázdné lahve. Tak nás napadlo udělat nějaké výrobky, které ty nevratné láhve nějak zužitkují,“ vysvětluje s kapkou nadsázky Šárka Kořínková. Osmnáctiletá dívka studuje třetí ročník ekonomického lycea a spolužáci si ji vybrali za ředitelku své firmy.
Ve třetím ročníku se v rámci výuky zapojili do programu JA Studentská firma. „Studenti našeho ekonomického lycea tím získávají praxi. Koncept je postavený na tom, že vymyslí produkt, zřídí firmu, musí své výrobky prezentovat a prodávat. Není to hra, je to naostro, byť v nějakých mantinelech,“ vysvětluje učitel ekonomiky Zdeněk Pospíšil, který studenty při podnikání vede.
Videoklip k logu:
„Dvě hodiny týdně jsou součástí výuky, ale většinu kolem firmy děláme ve volném čase. Proto bylo důležité vymyslet produkt, který má z naše pohledu smysl,“ zamýšlí se ředitelka Botela. „Jednou chci mít děti, chci aby Země zůstala planetou, na které půjde žít. Každý by měl začít u sebe,“ dodává Šárka Kořínková.
Studentská firma „zaměstnává“ polovinu jejích spolužáků. Všichni se museli na začátku školního roku složit na základní kapitál 12 tisíc korun. Z toho nakoupili řezačky na sklo a vše potřebné. Někdo se stará o finance, další o výrobu, personalistiku, nebo marketing.

„Snažili jsme se, rozdělit si práci tak, aby každý dělal to, co ho baví a co by chtěl dělat do budoucna,“ říká Michaela Nováková, která je ve studentské firmě zástupkyní ředitelky. Jednou by ráda dělala třeba personalistiku. Právě ona navrhla i jméno firmy: „Vyšli jsme překladu slova sklenice v esperantu a vzniklo z toho Botelo, tedy název naší firmy.“ Povedený je i slogan firmy, která vyrábí ze starých lahví: „Sklo, které to nevzdalo.“
Podnikatelské myšlení a finanční gramotnost u mladých se snaží rozvíjet organizace JA Czech, kterou před třiceti lety založil Tomáš Baťa. Obecně prospěšná vzdělávací organizace propojuje studenty s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Do stěžejního projektu JA Studentská firma se každoročně zapojují tisíce středoškoláků.
Jako každá skutečná firma se i ta studentská potýkala s problémy. Třeba s řezáním lahví. Pro skleničky, kde musí být hrana dokonale hladká, proto nakonec platí profesionální firmě. „Děláme chyby a snažíme se z nich poučit,“ usmívá se Michaela Nováková.
Dosud studentská firma prodala dvě stovky svých výrobků a z tržeb splatila vložený kapitál. Výrobky ze starých lahví prodávala jednak přímo ve škole, ale také na eshopu. Kus za 100 až 200 korun. Pokud skončí v plusu i na konci školního roku, zisk věnují studenti na charitu.
V soutěži o nejlepší vizuální identitu studentské firmy zatím byli hradečtí studenti nejlepší v Královéhradeckém a Libereckém kraji. Na konci ledna poměří kvalitu svého loga a reklamního videa v celostátním finále. Jak dobrá je firma Botelo ve srovnání s ostatními studentskými firmami z celé země, zjistí studenti z hradecké obchodní akademie na začátku dubna.