Kam jezdí noční linky?

V současné době existují čtyři noční linky. Tyto autobusy jezdí mezi půlnocí a zhruba půl čtvrtou ranní. Jejich trasy propojují centrum města s okrajovými částmi Hradce Králové. Nejvytíženější bývají zastávky v okolí starého města, případně konečné v okrajových částech.

Linka 51 směřuje od Dopravního podniku přes Hlavní nádraží a zastávku Pod Strání na Nový Hradec. Odkud poté pokračuje na Slezské Předměstí k Domu L. Spoj s číslem 52 jede přesně v opačném směru. Podobně spárované jsou i linky 53 a 54. Trasa autobusu 53 vede z Plačic přes Kukleny na Hlavní nádraží, odtud k Adalbertinu a na závěr na Nový Hradec. Druhý spoj jede v opačném pořadí.

Černí pasažéři a časové jízdenky

Některým občanům vadí fakt, že na těchto spojích nefungují předplacené jízdenky na městských kartách, a tak cestující musejí platit lístek v ceně 20 korun. Toto omezení však má svou logiku. „Noční spoje mají zvláštní charakter se zvláštním tarifem,“ argumentuje Soňa Blažková z kanceláře ředitele Dopravního podniku města Hradce Králové (DPMHK).

Občas se objeví pasažéři, snažící se tomuto poplatku vyhnout jízdou „načerno“. „Dost oblíbené je zkoušet si cvaknout časovou jízdenku a pak dělat takříkajíc blbého a tvrdit, že nevěděl, že to na nočních linkách neplatí,“ říká jeden z řidičů autobusu, který nechtěl zveřejnit jméno. Proto jsou i do těchto autobusů nasazováni revizoři kontrolující platné jízdenky.

Bezpečnější varianta než jít pěšky

Na provoz nočních linek dohlížejí zaměstnanci městské policie, kteří se snaží předcházet nebo řešit případné incidenty. „Z tohoto důvodu jsou některé konkrétní noční spoje, po dohodě s DPMHK, obsazovány strážníky městské policie buď přímo v autobuse, nebo jako doprovod ve služebních vozidlech,“ říká Miroslav Hloušek, ředitel Městské policie Hradec Králové.

Cesta těmito spoji je tak díky strážníkům většinou nejen rychlejším, ale také bezpečnějším způsobem, jak se dostat domů ve večerních hodinách.
Nejčastějším problémem, komplikujícím práci řidičů v nočních hodinách, jsou pasažéři pod vlivem alkoholu. „Výskyt opilých cestujících na těchto linkách není ničím výjimečným. Dochází i k určitému obtěžování řidiče či k jiným mimořádnostem bránícím v provozu, avšak lze konstatovat, že situace se většinou vyřeší bez zvláštních důsledků,“ pokračuje Soňa Blažková.

Hlavním pomocníkem při takovýchto situacích jsou právě městští policisté. „Strážníci na místě dle konkrétní situace rozhodnou, jak budou postupovat. Pokud je cestující při vědomí, komunikuje a jeho motorické schopnosti jsou na přijatelné úrovni, je vykázán z autobusu a neprovádí se vůči jeho osobě žádné úkony,“ vysvětluje Miroslav Hloušek. V případě, že zdravotní stav cestujícího je alkoholem ovlivněn natolik, že hrozí jeho ohrožení na životě a zdraví, je přivolána rychlá záchranná služba a dále o cestujícím pod vlivem alkoholu rozhoduje lékař. Jan Pruška, David Kořínek

Na vlastní kůži
„Nočním autobusem jezdím celkem často a ne vždy se s přáteli chováme slušně. Když působí alkohol, tak se rychle ztrácejí zábrany. Nedávno jsme v autobuse nechali kolovat šampaňské a výsledkem bylo, že se k nám přidala neznáma slečna a společně jsme pokračovali do další hospůdky. Občas se stane, že se někdo chová agresivně, ale s tím musí v nočních hodinách cestující počítat,“ vypráví Pavel Kropáček z Hradce Králové.