Osmadvacítka končí, devítka jezdí jinudy, osmičku lze potkat i za bílého dne, pětka výrazně zkrátila trasu. Velké změny se od pondělka udály v jízdních řádech mnoha hradeckých autobusů a trolejbusů.

Ještě před zavedením těchto novinek se ozývalo mnoho nespokojených cestujících, a to hlavně obyvatel okrajových městských částí. I proto jsou nové jízdní řády v tříměsíční zkušební lhůtě.

A jak to na trasách autobusů vypadalo v pondělí, tedy v první den po změně?

Devítkou do města za půl hodiny

29 minut. Tolik podle informací dopravního podniku trvá jízda z Malšovic až k Terminálu po nové trase autobusu číslo devět. I s objížďkou přes Moravské předměstí je to pouze o šest minut více než doposud. Nezbývá, než to ověřit.

Začátek cesty? Lesní hřbitov v Malšovicích. Cílová stanice? Terminál hromadné dopravy. Je 11:26 a autobus právě vyráží.

„Promiňte, kde si můžu štípnout lístek?" Starší paní marně hledá červený strojek, který najde už jenom vepředu u řidiče. Zdá se, že mnozí si ještě nezvykli ani na tlačítko pro ruční otevírání dveří u trolejbusů, ani na cvakání papírových jízdenek pouze u předních dveří. Teď je tu najednou změna další. A ne zrovna malá.

Příští zastávka – Mrštíkova. Maminka s kočárkem se diví, proč řidič zatáčí doleva a nejede rovně jako obvykle. „Nebojte, za Benešovkou budeme opět zatáčet. Určitě se dostanete tam, kam potřebujete," uklidňuje ji další spolucestující.

Netrvá dlouho a jsme opět na známé trase. Zastávka Heyrovského. Zajížďka kolem Benešovy třídy a Fakultní nemocnice nebyla delší než deset minut.

Cestující se proti změnám bouří

Změny v jízdních řádech jsou tématem číslo jedna. Než devítka dorazí ke Gočárově třídě, dozví se pozorný cestující, kolika lidem prodloužení cesty a vynechání některých zastávek vadí. Jedni pouze sedí a mračí se z okna, jiní se vyděšeně rozhlížejí, když vůz zatáčí jinam, než by čekali. A ostatní nahlas a často rozhořčeně diskutují. „Hodně lidí si stěžuje, hlavně z okrajových částí Hradce. Řekla bych, že především kvůli tomu, že musí častěji přestupovat a špatně to navazuje," potvrzuje cestující Ivana Kašparová.

Blíží se vlakové nádraží a v autobuse zůstává jen posledních pár lidí. „Terminál hromadné dopravy, konečná zastávka, prosíme, vystupte."

Autobus má dvě minuty zpoždění, cesta trvala 31 minut.

Velká změna čeká také na cestující na lince číslo 5 ze Slatiny. Dříve si zde nasedli a pohodlně dojeli až na terminál. Nyní ale jejich cesta končí na zastávce Slezské předměstí – Cihelna, kde musí přestupovat na linky číslo 3 nebo 6, se kterými se dostanou do centra. Řada zastávek „pětky" tak byla zrušena a cestující musí hledat alternativu.

Převažují stížnosti

„Je to nepohodlné. Musím kvůli tomu jít pěšky čtvrt hodiny na autobus, což jsem dřív nemusel, měl jsem zastávku přímo před domem," stěžuje si při čekání na přestup na Cihelně důchodce, který si nepřál být jmenován.

A není sám, kdo je tu z čekání a změn rozčarován. Spojů navíc není tolik, kolik by si lidé přáli. Například kolem poledne vyjíždí autobus ze zastávky Slatina v 11.40 hodin, další pak až ve 13 hodin. Alespoň že na přestup se čeká jen několik minut. Cesta se i tak lidem protáhne, naštěstí však maximálně o čtvrt hodiny, jak ukázaly první pondělní jízdy.

Kdo to vymýšlel?

Změny nepotěšily ani Helenu Pořízkovou, která není z Hradce, ale často sem jezdí. „Přijde mi, jako by změny vymýšleli mladí lidé, kteří nikdy dopravou nejeli a nedokáží se vžít do kůže starších osob, jež mají problém dostat se s nákupem  přes půl města."

Paní Pořízkovou a další cestující hromadné dopravy na lince 6 k terminálu navíc udivuje celkový přístup Dopravního podniku. „Město by mělo mít zájem, aby co nejméně lidí jezdilo auty a ucpávali to tu. Naopak by se mělo snažit co nejvíce zlevnit MHD, které by tak využívalo mnohem více lidí. Jenže v Hradci to funguje zřejmě naopak."

Dlužno říci, že některých Hradečáků se změny nedotkly vůbec a jiní si i polepšili. „Ony jsou nějaké změny?" diví se jako jedna z mála Dana Nývltová. „Já používám MHD jen občas, snažím se chodit pěšky a nebo jedu autem."

Veronika Pírková, Veronika Skřivanová