Zhruba čtyři desítky milionů korun plánuje městský dopravní podnik (DP) letos investovat do nákupu nových autobusů. Přijít mají zřejmě na podzim.
„Dodavatele vozidel bychom měli znát do poloviny února,“ uvedl náměstek ředitele Dopravního podniku města Hradce Králové Vladimír Pejřil.
Vítěž soutěže získá kontrakt na dodávku autobusů na tři roky, tedy až do roku 2011. Za tu dobu dodá do Hradce Králové dvanáct vozidel. Letos se cestující svezou čtyřmi novými „normálními“ autobusy a dvěma kloubovými.

„V příštím roce by měly přijít tři autobusy, stejně jako v roce 2011. Všechny budou kloubové,“ doplnil. Jelikož nové autobusy budou nízkopodlažní, rozšíří se jejich podíl ve vozovém parku dopravního podniku. Ty už nyní výrazně převažují.

„Z celkového počtu 136 vozidel je nízkopodlažních 106, což je téměř 78 procent,“ prohlásil vedoucí střediska městské hromadné dopravy DP Leo Sedláček.
Mezi autobusy v klasické sólo verzi jich je nízkopodlažních přes 90 procent, u kloubových autobusů činí podíl nízkopodlažních 68 procent. U trolejbusů je situace jiná. Nízkopodlažních sólo trolejbusů je 92 procent, ovšem mezi kloubovými není ani jednoé vozidlo s nízko položenou podlahou. V minulých letech totiž na trhu nebyly.

Do budoucna však královéhradecký dopravní podnik počítá s masivní obměnou trolejbusů, kterou chce zahájit už v příštím roce.

Spoléhá přitom také na peníze z Evropské unie. „Jedna z kategorií je i pro podporu vozového parku. U trolejbusů by obnova byla komplexnější. Tam se chystáme uplatnit nárok na výměnu devatenácti malých a třinácti velkých vozů,“ seznámil s plánem Vladimír Pejřil. Doplnil, že dozrál čas především pro výměnu kloubových trolejbusů, jejichž průměrné stáří už přesahuje patnáct let.

U „malých“ trolejbusů je situace příznivější – jsou staré v průměru devět let. Autobusy jsou mnohem novější.
Sólo vozy byly pořízeny v průměru před 7,4 roku a u kloubových autobusů je průměrné stáří 4,8 roku.
. . .