Vyplývá to z výpovědí lidí, kteří hovořili s poradci z Poradny při finanční tísni a společnosti KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK).
Experti obou organizací při rozhovorech s lidmi, kteří se dostali do finančních problémů zjistili, že lidé chtějí své finanční potíže řešit, avšak často neví kde a s kým. Proto řešení odkládají. Více než polovina dotázaných čelí finančním problémům z toho důvodu, že se začala svou nepříznivou finanční situací zabývat pozdě, jednadvacet dotázaných ji dokonce začalo řešit až ve fázi exekuce.
„Lidé často nevědí, na koho se v nelehké finanční situaci obrátit. Váhají, zda mají kontaktovat věřitele, právníka, příbuzné nebo poradenskou organizaci. Myslí si, že když se budou vyhýbat komunikaci s věřitelem, problém se časem vyřeší sám a dluh zmizí. Skutečnost je jiná. Váhavým a netečným postojem se může dluh navýšit na takovou sumu, která zásadním způsobem a na dlouhou dobu negativně ovlivní další život člověka," vysvětluje Veronika Kuřinová ze společnosti KRUK.
Každý, kdo se dostane do dluhů, by měl co nejdříve kontaktovat věřitele. Měl by mít také na paměti, že je nejlépe se se svým problémem svěřit rodině. Rodina je první, kdo může zasáhnout a pomoci. Současně by měl co nejdříve vyhledat bezplatnou a odbornou pomoc u neziskové organizace jako je například Poradna při finanční tísni.
Podle průzkumu se dvě třetiny lidí obrací v případě problému na rodinu či nejbližší přátelé. Většina to ale dělá už za pět minut dvanáct, kdy je pozdě. Nejčastějším důvodem pro „spadnutí do dluhů" je nákup spotřebičů a splátky předešlých dluhů.