Proklamace ministra dopravy Víta Bárty z loňského září o tom, že prioritou jsou pro něj lidé a že před dlouhými úseky dálnic odnikud nikam bude mít nyní – už kvůli nedostatku peněz – přednost výstavba obchvatů měst a obcí, vzaly v jeho nové strategii výstavby silnic na příštích 15 let za své.

S obchvatem Náchoda se prostě opět nepočítá. A pikantní je, že s dostavbou dálnice D11 z Jaroměře na hranice s Polskem, o jejíž potřebnosti přitom mnozí dopravní experti pochybují, naopak ano.

„Jsme velice zklamaní. Tlak na realizaci obchvatu ale bude trvat dál,“ řekl František Rázl, jeden z předáků zdejšího občanského sdružení bojujícího za obchvat města častými blokádami ucpaného průtahu. Podobně mluví i starosta města Jan Birke.

Náchod je vedle průtahu Pardubic u Parama a státovky přes Chrudim jedním z největších dopravních špuntů ve východních Čechách. Na tyto druhé dvě stavby se přitom peníze našly a podle slibů ministerstva by měly být hotové do tří let. S Náchodem se, pokud se neseženou peníze, však nepočítá ani do roku 2025.

Ministerstvo ale má pro nezařazení Náchoda do investičních priorit své odůvodnění. „Na seznam priorit se dostalo z každého kraje kolem pěti nejpotřebnějších akcí. Náchod sice patří mezi tuto pětici z pohledu Královéhradeckého kraje, bohužel ale existuje i seznám státních priorit, kvůli nimž bylo nutné vzhledem k mezistátním smlouvám do koncepce zařadit také dostavbu D11 na polské hranice,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Na investice je třetinový rozpočet

Staveb, které jsou potřeba, ale do strategie se nedostaly, je podle něj v celé republice asi 60. Jakmile budou získány další prostředky, například ze státních obligací, prostřednictvím soukromého kapitálu nebo navýšením rozpočtu, dostane se prý i na Náchod.

„Bohužel máme na investice třetinový rozpočet, než byl za ministra Řebíčka,“ dodal mluvčí.

Je tím pádem záhadou, proč se tedy na obchvat Náchoda, Chrudimě, Nové Paky či Vysokého Mýta nedostalo už v minulých letech, kdy tedy peníze byly…

Zklamaná náchodská radnice už začala pracovat na opatřeních, aby město přežilo s co nejmenší úhonou další čekání na kýženou silnici.

„Chceme rekonstruovat kruhové objezdy, zjednosměrnit některé ulice, změnit příjezdové a odjezdové komunikace do centra a podobně. Vzhledem k tomu, že stále nemáme hotové územní řízení k obchvatu, bylo na něj podáno odvolání. Neprojedeme se po něm totiž ani v případě, že by se peníze najednou našly, dříve než za sedm let,“ řekl starosta Birke.

Budou změny v projektu? Náchod doplatil i na to, že stále nemá na obchvat hotové územní řízení. Projekt navíc možná dozná některých změn, aby ho zlevnily, například kratších tunelů. Zatím si však město musí poradit úpravami dopravy v centru.