Po třinácti letech handrkování a dosud bezúčelně prostavěných skoro tříčtvrtě miliardy korun svítá Českoskalickým na lepší časy.

Dostavba silničního obchvatu frekventovaného průtahu městem z Hradce na Náchod, který zatím slepě končí před hranicí pozemku soukromého vlastníka, je nyní snad konečně na dohled.

Krajští zastupitelé včera odsouhlasili dotaci 4,5 milionu, které jsou potřeba pro přemístění sběrny surovin, jež stojí v cestě obchvatu. Majitel sběrny se dohodl s krajem na směně pozemku za městskou parcelu v těsném sousedství své stávající provozovny. Tam výkupnu přemístí, z krajské dotace bude zaplacena stavba přístupových cest a zpevněné plochy pro sběrnu.

Pokud by šlo všechno jako na drátku, majitel sběrnu vyklidí do 31. července, 15. prosince by pak už řidiči mohli po obchvatu jezdit.
„Stavební stroje začnou v červenci razit zbývající tři stovky metrů obchvatu, který se do konce roku dokončí a otevře řidičům,“ řekl mluvčí kraje Imrich Dioszegi.

Nyní je obchvat celý hotový s výjimkou právě 300 metrů, na kterých se nachází část výkupny. Obě nedokončené větve obchvatu tak doposud slouží spíš jako nejdražší cyklostezka ve střední Evropě, jak to glosují místní.

Ještě nedávno bylo ve hře jako nouzové řešení postavení „obchvatu obchvatu“, jakési provizorní spojky, která by sběrnu obkroužila. „Problém nedokončeného českoskalického obchvatu, podobně jako v případě nedokončené dálnice D11 k Hradci Králové, vznikl mimo jiné špatnou komunikací centrálních institucí,“ uvedl hejtman Lubomír Franc.

Přes Českou Skalici denně projede 14 tisíc aut, úzkou silnici přes centrum města zatěžuje hlavně nákladní tranzit k polským hranicím. Neutěšená situace a marná jednání vyvolala vlnu občanské angažovanosti. Obyvatelé města se koncem minulého roku uchýlili i k nátlakové akci. Demonstrativně částečně blokovali průjezd městem.