„Do Německa nás pomalu přestávají zvát, protože nemají rádi velkou konkurenci,“ říká předseda klubu RC Truck.

Dnes se k němu hlásí osmdesát šest členů z celé republiky.

Klub svoji činnost financuje z členských příspěvků a výtěžků z předváděcích akcí. Největší zastoupení měl klub na loňském Truck festu na hradeckém letišti, kde jeho členové již tradičně se svými stroji vystupují. Modelů zde prezentovali celkem sto dvacet sedm. Z větších akcí, na kterých RC Truck předvádí své umění, lze jmenovat pražskou výstavu Model Hobby či brněnskou výstavu Modely.

Základní modul silnice, který Hradečtí prezentují na akcích má rozlohu 12 krát 14 metrů, případně s přispěním moravských kolegů dokážou obsáhnout plochu 12 x 26 metrů. V této největší variantě si diváci užívají i opravdovou hlínu či tekoucí potok. V Německu, které představuje evropskou špičku v modelářství, již mají staré tovární haly, kde stojí trvalé zázemí se silnicemi, což u nás dosud chybí.

„Jedna ze skupin, která se v Německu zformovala, jsou lidé zabývající se zemědělskými stroji. Jsou už tak daleko, že před předváděcí akcí zasejí obilí a za pár dní je pomocí zmenšených kombajnů sklízejí. Naši členové ovšem také staví unikátní modely a do Německa nás pomalu přestávají zvát, protože nemají rádi velkou konkurenci,“ říká s úsměvem předseda a jeden ze zakladatelů klubu RC Truck Michal Švagerka.

V loňském roce klub pořádal v rámci Model Hobby neoficiální nultý ročník mistrovství České republiky pro užitkové a nákladní automobily. „Soutěž byla rozdělena do dvou kategorií. Jednou z nich byla stavba modelů přímo ze stavebnice bez nějakých podstatných úprav a ve druhé kategorii soutěžila unikátní auta, která se staví z rovného plechu. Pět lidí z našeho klubu obsadilo první příčky. Letos bychom chtěli uspořádat již regulérní mistrovství,“ vysvětluje Švagerka.

Mezi modeláři se objevují takové rarity, jako například jeřáb, který při rozložení měří sedm a půl metru na výšku a unese přes 120 kilogramů.

Modelářství je finančně i časově náročné. „Požární auto, které jsem stavěl mě stálo rok práce po večerech,“ potvrzuje Švagerka.

Jan Pruška