Obří pilíře budoucí dálnice na Olomouc se ční 20 metrů nad úroveň okolního terénu. Z nich jako dvě chapadla vybočují obří rampy sjezdů na budovaný obří kruhový objezd, který představuje prostřední patro křižovatky. Má průměr 250 metrů a auta tady budou jezdit devadesátkou.
Tento kruhák je pak obklopen dalšími menšími bočními větvemi, po kterých se řidiči dostanou na vedlejší silnice, do Opatovic a Čeperky, k elektrárně a marketům. Po jednom z nich ostatně dnes vede provizorní přeložka státovky z Pardubic do Hradce Králové.
No a konečně, obří kruhák bude především spojnicí mezi dálnicí a čtyřproudou silnicí dálničního typu, která nahradí „hradubickou“ státovku a která povede v přízemním, nejnižším patře křížení.

Prostor mezi opatovickou elektrárnou a samotnou obcí se v obří staveniště změnil v listopadu 2006. Přesně po třech letech, do konce listopadu letošního roku, by celá stavba měla být uvedena do provozu. Tedy jednak spodní dvě patra křižovatky včetně tří kilometrů dálnice k Sedlicím, kde se napojí na hotovou D11 do Prahy, jednak i čtyři kilometry čtyřproudé magistrály od křižovatky směrem na Pardubice.
„Stíháme to. Do konce listopadu bude první úsek R35 od Sedlic na opatovickou křižovatku i čtyři kilometry čtyřpruhu na Pardubice k Hrobicím hotových,“ ujišťoval včera na stavbě manažer stavby Milan Zeman.

A šmahem odmítl kritiky, že se na stavbě spíš nedělá než dělá, jak tvrdí mnozí okolo projíždějící řidiči. „Pracuje tu stále kolem 200 až 250 lidí. Od rána do včera a včetně víkendů,“ uvedl. Jediné problémy byly podle něj pouze v zimě, kdy kvůli podmáčenému podloží nebylo možné pokračovat v zemních pracích.

V novinách bývá opatovická křižovatka častována jako největší dálniční křižovatka v Česku nebo dokonce ve střední Evropě, ale to má nejspíš do pravdy daleko, a ani nikdo z odborníků včera přítomných na staveništi se do podobných spekulací nechtěl pouštět.
Jisté je jen to, že bude určitě nejvyšší ve východních Čechách. Třetí patro, tedy pokračování dálnice R35 na Časy a Olomouc, se přitom začne stavět nejdříve v roce 2013, tedy podle nejoptimističtějších předpokladů. Do té doby bude přemostění končit hned na jeho samotném začátku, hned za odpojením obou hlavních nájezdových ramp z R35. Ty jsou vysoké 20 metrů, piloty pod základy byly vyvrtány 18 metrů hluboko.

„Příští rok se začne budovat pokračování čtyřpruhu z Hrobic k pardubickému Globusu, stejně jako na druhou stranu z Opatovic k Březhradu u Hradce Králové. Po jejich dokončení by celá silnice Hradec – Pardubice měla být dálničního typu, výhledově dokonce až do Chrudimě,“ uvedl bývalý pardubický hejtman Ivo Toman, který nyní pracuje jako vládní zmocněnec pro stavbu R35.
R35 bude po dokončení úseku Hradec – Mohelnice kolem roku 2020 spolu s dálnicí D11 alternativní „severní trasou“ spojující Čechy a severní Moravu. To by odlehčilo přetížené D1.

Pár čísel o stavbě

Délka: R35 2950 m, I/37 4093 m
Kategorie: R24,5/100, S24,5/100
Plocha vozovek: 153 915 m²
Mostní objekty: 20
Délka mostů: 1523 m
Mimoúrovňové křižovatky: 2
Délka větví: 2705 m
Protihlukové stěny: 1300 m
Délka přeložek silnic: 7031 m
Objem zemních prací: výkopy 153 115 m³, násypy 1 537 541 m³
Cena: 1 413 932 599 Kč bez DPH
Zahájení: listopad 2006
Zprovoznění: listopad 2009

Jedná se o úsek rychlostní silnice R35 od dálnice D11 u Sedlic k silnici I/37 u Opatovic nad Labem, včetně přestavby silnice I/37 v úseku Opatovice nad Labem – Hrobice na kategorii S 24,5/100 v délce 4,093 km. Součástí stavby je mimoúrovňová křižovatka silnic R35 a I/37 u Opatovic nad Labem, řešená kruhovým objezdem v úrovni nad silnicí I/37. Stavba lépe napojí především město Pardubice na dálnici D11 na Prahu. Podle původních plánů z roku 1963 bychom museli R35 hledat jako D35. V roce 1987 však došlo ke změně. Zásadní byla změna trasy, která se prodloužila z Hradce Králové přes Turnov až do Liberce, ale došlo i ke změně typu komunikace z D35 na méně náročnou a nákladnou kategorii R35. U Hradce Králové bude R35 od Liberce napojena na dálnici D11 a kolem Hradce Králové povede R35 společně s D11 až do Sedlic, kde odpojí.