Organizátorem osobní železniční a autobusové dopravy v Pardubickém kraji se stane společnost Oredo, příspěvková organizace Královéhradeckého kraje. Kraj ji po letech dohadů, během nichž v organizaci veřejné dopravy zaostal za řadou jiných regionů, nyní vybral ve výběrovém řízení.

Oredo bude zajišťovat koordinaci dopravy a rozvoj integrovaného dopravního systému (IDS). „Pokrytí území obou krajů umožní zdejší dopravu vzájemně sladit,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.

Za své služby by mělo Oredo dostávat měsíčně několik set tisíc korun. Přesná částka bude odvislá od úspor, které integrace dopravy přinese.
Pardubický kraj má v integraci dopravy proti Královéhradeckému značné zpoždění. IDS ve veřejné dopravě v regionu začal fungovat v únoru 2008, v současnosti existuje na Pardubicku a Chrudimsku, letos by se měl rozšířit i na Svitavsko a Orlickoústecko. Jeho plné využití je možné pouze s čipovou časovou jízdenkou, která platí na konkrétní trasu. Elektronické peněženky, jež by se daly uplatnit v libovolném dopravním prostředku, zatím lze využít jen omezeně.

Integrace dopravy v Pardubickém kraji navíc stále nevyřešila základní a pro mnoho lidí naléhavější problém, kterým je nedostatek či absence spojů a jejich malá návaznost. V regionu existují desítky obcí, kam večer a o víkendu veřejná doprava vůbec nejezdí.

Naproti tomu v některých málo obydlených oblastech Královéhradeckého kraje se po tamní integraci dopravy zvýšila vytíženost spojů až dvakrát.
„Oredo má jiné zadání, skutečnou optimalizaci dopravy tak, aby nekolidovaly autobusové a železniční spoje,“ uvedl Martínek.

Podle Martínka by měla být páteří IDS železnice s uzlovými místy v Pardubicích a České Třebové. Regionem prochází podélně železniční koridor, kolmo na něj vedou menší tratě. Za kilometr přepravy po železnici platí kraj kolem 80 korun, zatímco za autobusovou dopravu asi 30 korun. Pokud by byl provoz na některých železničních tratích příliš nákladný, kraj by jej nahradil levnějším druhem dopravy.

„Budeme muset rozhodovat, kde se nám vyplatí, aby jezdily vlaky, a kde se vyplatí převést dopravu na autobusy,“ řekl hejtman.

ČTK, KAMIL DUBSKÝ