„Je to ochrana chodců a cyklistů. Máme spočítané, že zúžení komunikace na tři metry sníží rychlost na čtyřicítku. Když necháme silnici širokou pouze 2,75 metru, což je minimum, tak jedou řidiči třicítkou,“ uvedl dopravní inženýr policie Lubomír Šitina.

Podle policistů mají ostrůvky řadu výhod. Jednou z nich je cena. Zatímco nasvětlený přechod se semafory přijde na více než půl milionu korun, „odpočívadlo“ uprostřed silnice stojí i s lampami sedmdesát tisíc korun.

„Budují se z přenosných prvků, takže jsou snadno opravitelné. Působí jako mucholapka na opilé řidiče. Jako třeba u ZVU, ten chlap měl asi dvě promile,“ vzpomínal s úsměvem Šitina.

Nejvíc ostrůvků se v poslední době vyrojilo na Moravském Předměstí. Policisté tak zareagovali na sílící obavy lidí ze zhuštění dopravy po dostavbě dálničního sjezdu u Opatovic nad Labem.

„Dnes máme všechny přechody, od výpadovky na Brno až k restauraci Duran, ochráněné nasvětlenými ostrůvky. Tak to je také na všech hlavních tazích,“ řekl Šitina.

Další ostrůvky policie ve velkém „sázet“ nehodlá. Riziková místa však ještě existují. „Potřebovali bychom vyřešit přechod u lékárny a stavební průmyslovky na Pospíšilově třídě a v ulici Milady Horákové nedaleko konečné zastávky,“ dodal policista.