Letos je to sto let od založení první netovární autoškoly v Česku. Veřejnost se zřejmě poprvé mohla naučit řídit v pardubické autoškole Vincence Chomráka.

U příležitosti kulatého výročí mohou návštěvníci Východočeského muzea do 9. ledna zhlédnout výstavu s názvem Století autoškoly.
„Výstava připomíná celou historii výuky řízení motorových vozidel až do současnosti a je rozdělena do dvou částí. První z nich se věnuje historii našeho autoškolství. Druhá část výstavy připomíná učebnu autoškoly a je pojata značně interaktivně,“ poznamenala kurátorka výstavy Věra Doležalová.
K vidění jsou modely, které sloužily k přípravě žáků i motory a jejich řezy, na kterých se praktická údržba vyučuje dodnes.

„K nejzajímavějším patří kolébka motoru Škoda Tudor, zadní náprava Škody Tudor, palivová soustava Škody 1000, řez motoru Škoda Fabia nebo motocyklu Jawa. U všech uvedených exponátů a celé řady dalších si mohou návštěvníci vyzkoušet, jak fungují, zatočit klikou či stisknout páčku,“ upozornila Věra Doležalová.

Kvalita autoškol už není, co bývala

Výstavu si prohlédl i bývalý dlouholetý ředitel Pardubické autoškoly Svazarm Zdeněk Macoun. Za jeho vedení vyhrála autoškola ve městě perníku celorepublikovou soutěž.

„Líbilo se mi celkově všechno, protože kurátorka Věra Dolečková se přípravě výstavy věnovala přes dva roky. Za mých časů fungovaly v Pardubicích tři autoškoly, dnes jich je šestadvacet a kvalita se zhoršila,“ konstatoval Zdeněk Macoun, který příští rok oslaví osmdesáté narozeniny.

Podle něj k učebním pomůckám v autoškole patří i záclony, nábytek či květiny. Příjemné prostředí totiž pomáhá vytvářet vztah žáka k výuce. Vzpomíná na dobu, kdy někteří pedagogové učili předpisy dokonce přímo v autě.

„S bývalými učiteli, dnes už důchodci, se stále každý týden scházíme v jedné pardubické restauraci. Debatujeme o současné situaci a vyhláškách, ale také o politice a ženských,“ usmál se Macoun.

Budova Pardubické autoškoly Svazarm Na Spravedlnosti byla dostavěna v roce 1969 a měla pobočky i v Holicích a Přelouči. Pyšnit se mohla nejmodernějším vybavením. Lektoři vyvinuli prototyp cvičné stolice, která se stala předlohou pro pozdější trenažéry.

„Návštěvníkům, kteří by si chtěli prověřit svou znalost pravidel silničního provozu, jsou zde k dispozici notebooky s programy Animovaný test, Digitální křižovatka a Digitální silniční síť, které pro účely této výstavy poskytla Dopravní akademie Praha,“ uvedla Doležalová.

Motocykl s dvojím řízením

Pro výstavu se podařilo získat rovněž exponát motocyklu Jawa s dvojím řízením o objemu 250 cm3, typ 559, pocházející z roku 1968.
„S rozvojem autoškol za první republiky souvisí i český vynález – motocykl s dvojím řízením, patentovaný v roce 1938. Umožňoval výcvik žáka společně s instruktorem, který mohl v případě jeho pochybení zasáhnout. K jeho velkému rozšíření došlo počátkem 60. let, kdy začala jeho sériová výroba a je používán v autoškolách dodnes,“ vysvětlila Doležalová.

Zajímavé jsou staré pomůcky pro výuku teorie, testy, nástěnné nákresy a schémata motorů, soubory transparentních folií sloužících k výuce dopravních předpisů.

(svp)