Vypadá to jako špatný vtip. Elitní složka pardubické policie – motorizovaná hlídková služba – se totiž pomalu mění v turistický kroužek, který opatruje poslední pojízdný automobil.

Jak se to mohlo stát? Dopravní nehody se nevyhýbají ani policistům. Jenže ve fungujícím policejním systému by nabouraná vozidla byla okamžitě nahrazena zálohou. K tomu ale v Pardubicích v podstatě nedošlo.

V minulém roce přišla pardubická hlídková služba o dvě vozidla. Policisté bourali u Černé za Bory, druhé vozidlo bylo zničeno cestou k zákroku, když se mu napříč silnicí postavila nepozorná řidička.

„Výkon služby za zničená vozidla je zajištěn náhradními vozidly. Rovněž nabourané automobily budou po opravě vráceny k dalšímu využití pardubické policii,“ odpověděl před koncem roku na naši otázku ředitel krajské policie Radek Malíř.

Jenže vozidla, o kterých hovořil, byla nabourána už v květnu roku 2009 a dodnes se do služby nevrátila! A pak co si představit v policejním slovníku pod heslem náhradní vozidlo? Pokud se domníváte, že z rezerv ministerstva vnitra potřebná auta ubyla, jste na velkém omylu.

Nový trend? Budou policisté jezdit k zásahům stopem?

Na místo jednoho zničeného auta jezdil velitelský vůz, tedy auto, které mělo v případě nenadálé události tvořit jakousi mobilní zálohu.
Druhým vozidlem byl dokonce dodávkový automobil s vysokým počtem najetých kilometrů, který byl již před časem stažen z běžné služby. Jenže i tato vozidla jsou dnes mimo službu – rovněž je totiž potkaly nehody.

„Dodávka dostala smyk v zatáčce a velitelské auto nám naboural na parkovišti před základnou nepozorný řidič,“ potvrdil jeden z policistů.
A tak na celé Pardubicko připadá jediná pohotovostní motorizovaná hlídka! Zbytek policistů teď chodí do služby pěšky.

Přitom policisté z hlídkové služby na místa událostí, jako jsou nehody nebo rvačky, vyjíždějí jako první. V případě, že se teď naráz poperou v hospodě v Holicích a v Přelouči, tak si tamní obvodní oddělení budou muset poradit sama. A ve dvou lidech se bitka v hospodě špatně uklidňuje a hlídková tentokrát na pomoc nepřijede, leda by si policisté někoho stopli…

Nedostatek financí, nebo neschopnost vedení?

Hlídkové oddělení pardubické policie se potýká s vážným problémem – policisté nemají čím jezdit k zásahům. Může za to tristní nedostatek financí nebo neschopnost vrcholového managementu policie?

Dvě otázky, na které se zřejmě občan skutečně pravdivé odpovědi nedočká. Co to však znamená pro výkon služby a bezpečnost v regionu, není těžké uhodnout.

Hlídková služba plní podobnou službu, jako třeba pražská Pohotovostní motorizovaná jednotka – tedy složka policie, která má být okamžitě schopna zastat veškerou policejní práci v terénu.

Navíc to jsou zkušení policisté „z ulice“ zvyklí zasahovat proti nebezpečným pachatelům. Jenže dosud vysoce výkonné oddělení nyní téměř přišlo o veškerou sílu, když na přelomu roku ztratilo vinou dopravních nehod dva služební vozy. Ty již navíc fungovaly jako velmi provizorní záloha, a tak ve službě na pokrytí celého okresu zůstává jen poslední auto!

„Co na to říci, když krajský ředitel policie v prosinci novinářům slibuje, že auta nabouraná v květnu budou v nejbližší době opravena. Vždyť jsou mimo už sedm měsíců. Jako pěší hlídky jsme sice v ulicích vidět, ale to je asi tak všechno. Smysl té práce je právě v mobilitě,“ uvedl jeden z policistů.

Kdy a jestli k nápravě vůbec dojde, je zatím ve hvězdách.