Nechat bicykl před obchodním centrem, či raději jít nakoupit pěšky a nevystavovat své jízdní kolo riziku krádeže? Takovou situaci řeší denně mnoho lidí.
V budoucnu by problém mohl vyřešit parkovací dům určený právě pro bicykly. „Momentálně rozhodujeme o místě, kde by první stavba měla stát. S určitou pravděpodobností to vypadá na prostor před obchodním centrem na Brněnské třídě,“ řekl primátor města Zdeněk Fink.

S nápadem netypického umístění bicyklů přišel majitel cyklistického obchodu Rudolf Bernart. „Při své obchodní cestě po Tchaj–wanu jsem narazil na systém parkovací věže. Zjišťoval jsem podrobnosti a nyní již na naše náklady vyrábíme první vzorek. Chceme městu prezentovat funkční výrobek a pak jednat dále,“ uvedl Rudolf Bernart.

Modul je ocelová konstrukce ve tvaru osmiúhelníku se skleněnou výplní a vejde se do něj 116 jízdních kol.
„Vzorek do České republiky přivezeme na začátku září a pokud nám město přidělí místo, tak jsme schopní do konce listopadu modul plně realizovat a zahájit zkušební provoz,“ dodal Rudolf Bernart.

Obsluha parkovacího domu je jednoduchá. Cyklista přijde ke vchodu, zaparkuje své kolo a na oplátku dostane žeton, ve kterém je elektronický čip, který zaručuje návrat správného dopravního prostředku.

„Na řídítkách můžete nechat i přilbu či další věci, které při běžném uzamčení u stojanů lidé sundávají. Výhodou je i ochrana proti dešti a nepřízni počasí,“ vysvětluje výhody parkovacího systému Rudolf Bernart.

Jeden modul sice stojí sedm a půl milionu korun, ale měsíční provoz systému spolyká pouze elektřinu, takže následné náklady jsou zhruba dva až tři tisíce korun. Podle Zdeňka Finka by i minimální poplatek bohatě provoz uhradil a mohl by vydělávat na přistavení dalších parkovacích modulů. „Chtěli bychom případný poplatek nechat na nízké až symbolické ceně,“ upozornil Zdeněk Fink.

Město má vytipované i další lokality, kde by případně mohl parkovací dům stát. Jedná se například o prostranství před vlakovým nádražím, kde se nyní parkují bicykly ve stojanech. „Před nádražím dělají kola ostudu. Je zde ale požadavek, aby modul nebyl osmiúhelníkový, ale kulatý,“ dodal Zdeněk Fink.
Pro město by systém mohl přinést nejen výhodu bezpečného parkování, ale také otevření nových pracovních míst v případě, že by se část modulu vyráběla v Hradci Králové.

Výhody systému:

- Jednoduchý příjem i výdej, který netrvá ani půl minuty;
- Díky čipu má každé jízdní kolo přirazeno vlastní jedinečnou pozici;
- V průběhu umístění v parkovacím systému je kolo pojištěno;
- Bezpečné a suché prostředí i pro drahá jízdní kola;
- Plášť budovy lze barevně přizpůsobit okolnímu prostředí.