Zoufalé kam s ním. Tento nerudovský problém jsou nuceni denně řešit motoristé, kteří hledají místo pro svůj vůz. Zaparkovat zadarmo v ulicích Hradce se totiž stále více stává nadlidským úkolem.
Systém parkování v krajské metropoli spravuje od začátku loňského roku soukromá firma Atol.
Ta v lednu uvedla do provozu parkovací dům RegioCentrum v prostorách pivovaru.
Veřejnosti zde nabízí k využití až 199 míst, 36 „parcel“ si ponechal kraj pro své služební automobily a dalších 226 si jich pronajali obyvatelé a podnikatelé z historického centra.
Atol sem řidiče lákal především na nízké parkovné, které mělo přimět motoristy k tomu, aby opustili Velké náměstí.
V březnu však cenu náhle zvýšil o celou třetinu, tedy z původních 15 na 20 korun. „Původní sazba byla jen zaváděcí. Nyní jsme stanovili cenu pro danou lokalitu standardní,“ vysvětlil tehdy předseda představenstva Atolu Jiří Slánský.
Na několikanásobně vyšší cenu parkovného a na délku zpoplatněné doby v historickém centru si už od začátku roku stěžovali hlavně provozovatelé místních barů a restaurací.
Těm prý výrazně ubyli zákazníci, a tím i klesly tržby. Hodina stání na Velkém náměstí už totiž stojí 50 korun a po třetí hodině parkování ještě roste.
Město se rozhodlo vyjít namítajícím částečně vstříc a zkrátit dobu, po kterou zde musejí řidiči platit.
Parkování v centru Hradce Králové tak patří mezi nejdražší v republice. Peníze získané na poplatcích se však údajně investují zpět do výstavby parkovacích kapacit. „Firma Atol je povinna vybudovat v Hradci do deseti let tisíc parkovacích míst,“ prohlásil náměstek primátora Josef Malíř.
Další parkovací dům s názvem Katschnerka má vyrůst ve Wonkově ulici do podzimu příštího roku a spolkne asi 130 milionů korun. Už v polovině dubna začali stavebníci provádět potřebné úpravy, v současné době se zde pohybují archeologové.
Odborníci totiž předpokládají, že by tu mohly být objeveny základy dokonce i pravěkých staveb. „V blízkosti stával kostel svatého Petra, u něhož byl také hřbitov, takže je možné, že tu narazíme i na lidské pozůstatky,“ uvedl Radek Bláha, archeolog Muzea východních Čech v Hradci Králové.
Nový parkhaus umožní řidičům „odložit“ až 502 vozy. Kromě toho nabídne i další služby, jako je například dlouhodobé parkování pro motocyklisty. Určité prostory chce Atol pronajmout prodejcům tisku, jízdenek MHD či půjčovně kol.
Firma navíc plánuje rozšířit do konce roku zóny placeného parkování do všech ulic druhého silničního okruhu. Nechat někde stát auto zadarmo tedy bude v Hradci stále těžší.
Jitka Jelínková