Stavění aut do křižovatek mimo vyznačená místa nebo parkování před zahrádkami hospůdek s výmluvou majitele vozu, že si pouze odskočil rozměnit, je jen začátek.

„Někteří mají schované určité mince a ráno volají, že automat jim je nebere a že tam budou do večera. Když však dorazí náš technik, automat je v pořádku. Pokud takový člověk volá ze stejného telefonu třikrát týdně, tak je něco špatně. Pro mnohé je zřejmě vyčerpávající už nákup benzinu a parkovné jim připadá jako výdaj navíc,“ uvedl Jiří Junek z firmy Atol, která spravuje systém parkování v Hradci Králové.

Motoristé používají také několik způsobů, jak automat na parkovací lístky vyřadit z provozu. Z obavy o bezpečnost přístrojů Junek odmítl sdělit podrobnosti.

„Oprava parkomatu, kterou zaplatí všichni, přijde téměř na pět tisíc korun. Je zajímavé, že když přijede cizinec, automaticky zaplatí a ví, kam má lístek umístit. Nevymýšlí si, že mu jej odnesl vítr, když zavíral dveře a podobně.“

Problémy s nepoctivci zaznamenal Atol také v parkovacím domě v bývalém pivovaru, kde někteří lidé vymýšleli, jak na jednu zakoupenou kartu odstavit dvě auta.

„S jednou kartou vjeli do objektu. Kartu pak vzali a šli pro druhé vozidlo. Když je systém nechtěl pustit, tak se rozčilovali. Druhý vynález byl testován tak, že vůz vjel do domu na lístek a za několik dní, když měl vyjíždět a zaplatit, si majitel vozidla půjčil od někoho kartu. Když vyjel ven tak kartu vrátil do firmy. Ale správně parkující vůz již nemohl na kartu vyjet,“ popisoval Jiří Junek.

Přes všechny potíže je firma Atol, alespoň podle vedoucího provozu, k řidičům shovívavá. „Na neplatiče přijdeme hned. Ale těžko zhodnotíte, zda to ten člověk udělal úmyslně nebo z roztržitosti.

Proto musí být sankce zatím minimální,“ dodal Junek z Atolu.