Podle některých výrobců se už objevují signály, že by mlékárenské výrobky a máslo mohly brzy opět zlevnit.
„Takový trend očekávají němečtí obchodníci, se kterými jsme mluvili. Zlevnění by mohlo přijít v posledních měsících roku,“ řekl včera ekonomický ředitel Mlékárny Hlinsko Aleš Medvec. Zdejší značka Tatra patří mezi největší v Česku.


U pečiva, jehož výrobu prodražuje razantní růst cen obilí, však podobný trend očekávat nelze. Pekaři se shodují, že nárůst cen bude až čtvrtinový.
„Důvodem není jenom drahá mouka, nýbrž i ostatní vstupy, jako energie či mzdy. Počítáme, že pečivo zdraží o 25 procent,“ řekl obchodní šéf Hradecké pekárny Zdeněk Sláma.

Za chléb či rohlíky ostatně platíme víc už nyní. „Budeme se s tím muset smířit. Zdražení se dotkne každého, ale nic s tím nenaděláme. Přestat jíst zkrátka nejde,“ posteskla si 28letá Iva Křemenáková z Hradce Králové.
Růst cen potvrzují i další pekárny. „Jestli teď stojí rohlík 1,90, tak po novém roce může stát klidně i 2,50,“ potvrdil Václav Hrubý, majitel pardubické Pekárny Hrubý.

Ve skutečnosti je ale zdražování navzdory všem proklamacím spíše ve hvězdách. „Je to hlavně o tvrdé politice a taktice. Nejvíc záleží na jednáních s obchodními řetězci, které určují cenu,“ řekl šéf další východočeské pekárny s tím, že právě kvůli poukazu na řetězce nechce být jmenován.
Zlaté časy však zažívají zemědělci. „Ceny potravin rostou hlavně díky vysokému odbytu v Asii, především v Číně. Tam si teď prostě rádi dají vedle rýže dvakrát týdně i něco lepšího,“ řekl v nadsázce Josef Plesl, šéf zemědělského družstva v Tutlekách na Rychnovsku. Zdejší farma je velkým producentem mléka.

 

 
Máslo pod třicet?
Dnes už jen fikce
Východní Čechy/ Raketově vzhůru už vyletěly ceny másla. Ve východočeských obchodech je nyní k mání kolem 35 korun, ještě v červnu přitom stálo jen asi 27 korun. Někde za něj dokonce dáte před čtyřicet korun. A lidé se tak začínají obracet k mnohem levnějšímu margarínu. „Prodej másla v našich obchodech v posledních dnech klesl o 20 až 30 procent,“ řekla mluvčí obchodů Tesco Jana Matoušková. Podle dalších  obchodníků prodej rostlinných tuků naopak vzrostl o desetinu. Největší marži z másla mají právě obchodníci. Zemědělci si účtují zisk  v řádu několika korun, podobně jako mlékárny. (kim)