Projekty Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) jsou branou k rozšiřujícímu vzdělání pro mnohé z učitelů, tuto pomyslnou bránu však často přivírají omezené rozpočty škol.

Největší zájem o vzdělávací projekty je mezi pedagogy mateřských a základních škol, menší pak u těch středoškolských. Vzdělávací programy se liší podle potřeb různých cílových skupin těchto pracovníků.

Jedním z důvodů, proč se školy na tuto oblast zaměřují, je fakt, že pedagogické fakulty často neposkytují budoucím učitelům dostatečné možnosti k prohloubení těchto dovedností a ti je pak mohou postrádat. ,,Praxe studentů vysokých škol jsou v rozsahu přibližně třiceti hodin za celé období studia. To je jeden a půl týdne běžného rozvrhu učitele. Absolventi tak vycházejí zcela nepřipraveni,“ podotýká Robert Novák, ředitel Gymnázia J. K. Tyla.

Na většině škol je preferováno společné školení sboru, které se opakuje v pravidelných intervalech. Jedním z dalších velmi efektivních způsobů vzdělávání učitelů jsou skupinové zahraniční kurzy. Vyučující se tak na vlastní kůži seznámí se zahraničním systémem školství a zároveň si procvičí jazykové znalosti. Dále je pedagogům umožňována účast na individuálních vzdělávacích aktivitách a také mohou využít studijního volna, které je jim zákonem umožněno.

Školy však musí tento zájem skloubit s provozními podmínkami a hlavně s finančními možnostmi, které jsou díky snižování rozpočtů škol často značně omezené. ,,Školy samy investovat nemohou. Finanční prostředky na DVPP jsou součástí rozpočtu školy a bohužel jejich objem se stále zmenšuje,“uvedla ředitelka ZŠ SNP Miluška Karásková.

Vzhledem k tomu, že je financování čím dál obtížnější, je zejména v poslední době preferována účast na vzdělávání v rámci projektů Evropského sociálního fondu.

Přístup k dalšímu vzdělávání pedagogů se v posledních letech velmi změnil. Je to dáno jednak právními normami, celkovou koncepcí vzdělávaní a vývojem potřeb společnosti. Obecně však platí, že učitelé o svůj profesní rozvoj zájem mají. ,,Tak jako u jiných profesí, i mezi pedagogy existují lidé, kteří sami iniciativně vyhledávají možnosti k rozvíjení svých profesních kompetencí, dále ti, kteří se jim nebrání, pokud jim k tomu vytvoříme podmínky, a nakonec ti, kteří si myslí, že to nepotřebují nebo že to nemá cenu,“ dodal Robert Novák.

ELIŠKA DOKULILOVÁ