Bezprostřední zážitky po ranním pátečním didaktickém testu z češtiny sdělila Hradeckému deníku Petra Poláková, která studuje na Střední odborné škole Hradební v Hradci Králové: „Nervy jsou hrozné. Když se rozhlédnu po spolužácích, tak jsme tu vystresovaní úplně všichni. Ale snad to všechno nakonec dobře dopadne."

Na test se studenti připravovali průběžně v hodinách. Teď to prý bylo o něco těžší.

„Zhruba od jedenácti hodin nás čeká ještě sloh, na který máme devadesát minut. Zkoušela jsem se na něj připravovat třeba tak, že jsem si pročítala různé slohy na internetu," popisuje svou přípravu ke státním písemným maturitám devatenáctiletá Petra, která stejně jako většina dívek dala přednost angličtině před matematikou

Zkouška dospělosti letos přišla hned se dvěma změnami. Sjednotila se úroveň obtížnosti, která byla ještě v loňském roce dvojí a slohy si nyní hodnotí opět samy školy.

„Šlo se na nejnižší možnou úroveň, ale například gymnázia by podle mě měla mít vyšší obtížnost zkoušky danou zákonem – požadavky písemné maturity jsou na tyto studenty příliš nízké," myslí si Pavel Jankovský, ředitel Střední odborné školy Hradební, kterého jednotná úroveň maturit příliš nepotěšila.

A jaké jsou jeho první dojmy? „Matematika se nám zdála poměrně snadná, u češtiny nás zase překvapilo, kolik otázek míří na logické uvažování. Obtížnost ale samozřejmě budeme moci hodnotit až podle výsledků."

Obtížnost? Snadná!

Snadnost státní maturity přiznává i ředitel Biskupského gymnázia Bohuslava Balbína Jiří Vojáček: „Obecně se dá říci, že jedna úroveň není ideální. Zkouška je pro naše studenty poměrně jednoduchá, a to je nemotivuje."

Největší nervozita se dá očekávat u ústních maturit, které školy čekají v květnu, a jejichž úroveň bude o něco vyšší.