Zatímco v podhorských oblastech servisy nestíhají uspokojit žadatele o výměnu pneumatik na autech, na Hradecku je zatím v dílnách klid. Čekací doby jsou většinou zanedbatelné. „Řidiči zřejmě jako tradičně čekají na první sníh. Největší nápor ještě přijde,“ tuší majitel pneuservisu Jiří Krtička.
Zimní pneumatiky nejsou v Česku povinné. A to ani na vybraných horských silnicích, kde začne nová značka „Zimní výbava“ platit až v listopadu.
Výrobci gum se však vzácně shodují, že kvůli bezpečnosti je lepší auto „přezout“, když teplota vzduchu klesne na sedm stupňů Celsia.
„Já osobně jedu do servisu, když je v Hradci deset stupňů. Nevím, kdy budu potřebovat zajet třeba na hory, kde bych byl s letními gumami za zoufalce,“ řekl dopravní specialista policie Lubomír Šitina.
Výměnu pneumatik však doporučil i lidem, kteří po zimních radovánkách neprahnou. „I v Hradci jsou úseky, které namrzají. Jde zejména o mosty, jako je nadjezd v Koutníkově ulici nebo přes Pospíšilovu třídu. U kruhové křižovatky ČKD se zase tvoří sněhové jazyky.“
Přezutí vozu stojí v hradeckých servisech průměrně 600 až 800 korun. V menších městech a na vesnicích mohou být ceny nepatrně nižší. „Pokud jde o přezutí z disku na disk, tak to zvládneme celé auto za pět stovek,“ uvedla spolumajitelka servisu v Chlumci nad Cidlinou Dagmar Budská.
Většina firem doporučuje zákazníkům pořízení nových gum, které nemají problém splnit podmínku o velikosti vzorku čtyři milimetry po celém obvodu a ploše. „Pokud trvají na obutí ojetých pneumatik, tak je tam dáme. Technik je ale může i odmítnout, což už se nám také stalo,“ dodala Budská.
Při nákupu pneumatik je podle prodejců vhodné sledovat kvalitu i cenu. „Nejlevnější zboží není tak dobré. Ceny kvalitních gum klesají dolů. Je určitě lepší si připlatit,“ tvrdí spolumajitel hradecké firmy Zdeněk Kuthan.
Co si o tom myslíte? Hlasujte v anketě.