Po Praze, Brně, Olomouci a Pardubicích je Hradec teprve pátým českým městem, kde si posláním jedné SMS zprávy půjčíte růžový bicykl, dojedete s ním kam potřebujete, tam ho zamknete a uvolníte dalším zájemcům. „Výhodou toho systému oproti komerčnímu sdílení kol je absence speciálních stojanů – kola jsou uzamčena na kterémkoli vhodném místě po celém městě pomocí klasických číselníkových zámků. Přes mobilní aplikaci nebo SMS zprávu je možné nejen zjistit, kde je nejbližší kolo k dispozici, ale posléze i kód zámku," přibližuje systém půjčování kol po městě Aneta Jelínková a dodává: „Stejně jednoduše se kolo i vrací – prostým zamknutím a nahlášením jeho polohy."

Řádění na růžovém kole si můžete rovněž předplatit, měsíční paušál stojí 150 korun, za celou sezónu pak zaplatíte sedm set. Projížďka po městě bude trochu retro, narůžovo totiž pracovníci společnosti Rekola barví zásadně staré značky kol, jako je třeba favorit – i ty se přesto čas od času zalíbí zlodějům. „V Pardubicích se nám za loňskou sezónu ztratila kola tři, jedno se nám díky městské policii vrátilo," vzpomíná Jelínková. V Hradci jich dnes uzamkli prvních pět, do konce května jich tu plánují umístit ještě o dvacet víc. Pokud máte chuť si nový systém vyzkoušet už dnes, vyrazte na Velké náměstí, ke kinu Bio Central, magistrátu města nebo hlavnímu nádraží, z těchto míst budou růžová vozítka „startovat".

Bella či Drtikol

Bicykly mají i své vlastní jméno – projet se můžete na Belle, Barnabášovi nebo Drtikolu. „Kola jsou opravená, navíc mají vepředu košík, kam si můžete dát nákup nebo kabelku," vypočítává Jelínková.

V růžovém sedle po městech českých
Nadšenci z projektu Rekola v parku Lužánky slavnostně spustili takzvaný bikesharing.Systém sdílení růžových kol je unikátní i ve svém meziměstském přesahu. Po zaplacení poplatku si můžete půjčovat kola nejen ve městě, kde žijete a trávíte nejvíce času, ale také v dalších, kde tento „bikesharing" rovněž funguje. „Například v Praze máme až sto těchto růžových kol, v Pardubicích 25 a konkrétně tam je pravidelně využívá 50 zaregistrovaných uživatelů," vypočítává Aneta Jelínková. Bezstarostně se můžete na růžovém kole, které má jméno, projet třeba i po Brně nebo Olomouci. A proč zrovna růžová? „Pro růžovou barvu jsme se rozhodli z toho důvodu, že je dobře vidět, je navíc veselá," shodují se pracovnice společnosti Rekol.
Pokud máte doma na půdě nebo ve sklepě staré oprýskané kolo, které už určitě „nevyvezete", nadšenci z Rekol ho od vás velmi rádi vezmou. Nechají ho opravit, seřídit, natřít narůžovo a zařadí ho do vozového parku daného města. Růžovým bicyklům pomohlo do začátku i město, na jejich provoz věnovalo 60 tisíc korun.

Michaela Zumrová